Реални сметки за парно - само при едномесечно отчитане
Трябва да се премахнат прогнозните дялове и да се въведат индивидуални договори с всеки потребител, смята изпълнителният директор на "Нелбо Инженеринг" Инж. Ичко Рачев
- Г-н Рачев, според вас, ако се приеме предложението на столичния кмет Йорданка Фандъкова - в топлофицираните сгради в София уредите върху радиаторите да се отчитат всеки месец, сметките ще бъдат ли по-точни?
- Да, защото при прогнозните сметки част от потребителите заявяват, че няма да консумират, дават нулеви заявки, а всъщност си пускат радиаторите.
- Защо в София не отчитате всеки месец, а в Пловдив и други градове има ежемесечен отчет?
- Защото навремето Валентин Димитров (Вальо Топлото) реши, че в София няма да се прави месечно отчитане на разпределителите, които бяха монтирани върху радиаторите. Гражданите могат да избират само между сметки на база прогнозно потребление или на равни месечни вноски, като и в двата случая се прави изравняване в края на сезона.
- Това изгодно ли е за гражданите?
- Не. Не е изгодно и противоречи на европейската директива. Не можеш да плащаш за нещо, което не е измерено и не си ползвал.
- Значи не трябва да се начисляват лихви върху прогнозни сметки?
- Естествено.
- Защо клиентите не вярват на топлофикация и на топлинните счетоводители?
Съществуващата система за дялово разпределение с едногодишно отчитане и изравнителна сметка в края на периода, създава недоверие сред потребителите.
Причината е, че прогнозните месечни дялове на отделен потребител в много от случаите не съответстват на реалното потребление. Допълнително недоверието в системата се увеличава, защото на домакинствата, които не са осигурили достъп до жилището си за отчитане на уредите, при изготвяне на изравнителната сметка им се начисляват максимални показания. Това е изискване на действащите нормативни документи.
Недоверието в системата се покачва и когато абонатът е правел икономии, а получава висока сметка на база определения му прогнозен дял в проценти от общата консумация от предишния отоплителен сезон. На следващия месец потребителят не прави никакви икономии, а неговата сметка остава същата, а в редица случаи и по-малка от предходния месец, когато е пестил.
- Потребителите считат, че с топлофикация ги манипулирате.
- Логиката и обясненията за разясняване на тази аномалия са трудни и много от потребителите не могат да ги разберат. Спират да плащат сметките си, топлофикационното дружество начислява лихви върху сметките, в същото време обаче не връща лихви за надвзетите суми. Така хората започват да не плащат навреме своите сметки, за да не кредитират топлофикацията с надвзетите суми.
Допълнително недоверие в системата буди и начисляването на по-големи количества енергия, които могат да бъдат отдадени от определен радиатор. Съгласно методиката на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ) количествата над пределната мощност на радиатора се прехвърлят към загубите от сградната инсталация. Това води до увеличение на процента на сградна инсталация над определеното от общото събрание на сградата етажна собственост и се повишават сметките на потребителите, които са правили икономии. Потребителите реагират на повишения дял на сградна инсталация, жалват се и пак не плащат сметките си. Недоверието расте, потребителите негодуват и се отказват да ползват услугите на топлофикация.
- Отделният абонат не може да се откаже напълно от топлофикация, защото договорът е колективен. Дори да си махне радиаторите, пак трябва да плаща сградна инсталация.
- Спешно трябва да се ремонтират условията за топлоснабдяване и пресмятане на сметките на гражданите. Трябва да се въведе задължително месечно отчитане на уредите, да отпаднат прогнозните дялове и да се въведат индивидуални договори между всеки потребител и топлофикация.
Друго важно нещо, което трябва да стане, е да дадем право на клиента да избира дали да ползва услугата топлоснабдяване или не я иска. Ако изпълни определени условия, трябва да му се даде възможност да се "разведе" с топлофикация.
- Как?
- Предлагаме потребителите, които не желаят централно отопление и топла вода, да могат да се откажат от услугата и да не заплащат сградна инсталация. Нека това да е възможно, ако откачи отоплителните тела и отклоненията от щранговете за топла вода от инсталацията в апартамента. Трябва да се изолират с топлинна изолация вертикалните щрангове. Това трябва да се направи от оторизирани фирми с нотариално заверена декларация-протокол, подписан от собственика на жилището, оторизираната фирма и домоуправителя. За неверни данни нарушителите да се наказват съгласно закона и с парична санкция от 2000 лв.
Тези, които ползват частично отопление, примерно един радиатор или само топла вода, да плащат освен консумираната енергия и такса "сградна инсталация".
- Добре, как да стане месечното отчитане, след като не всички домакинства могат финансово да си позволят уреди с дистанционно отчитане?
- Ние предлагаме освен чрез уреди с дистанционно отчитане, потребителят да може да избере отчитане от инкасатор или самоотчет. Клиентите могат лично да подават показанията на приборите на сайта на "Нелбо Инженеринг" в края на всеки месец. Това не отменя контролното засичане на показанията от наш служител в края на отоплителния сезон. Интересното е, че всеки клиент на нашето дружество вече може да се запознае с данните, с които е изготвена месечната му сметка, като влезе в интернет сайта на компанията. Достъпът до информацията става чрез регистрация по име, абонатен номер и фабричен номер на топлинния разпределител.
- Показахте топломер, който измерва както в киловат, така и в лева. Какво представлява устройството?
- Измервателната система е с радиомодули и позволява едновременно отчитане на всички абонати във всеки един момент и изготвяне на действителни сметки за разхода на енергия. Тя позволява да се въведе използване на ваучери за заплащане с карта на разходите за консумираната енергия, както и възможност за принудително автоматично спиране на топлоподаването при изчерпване на платените импулси в картата. Ваучерите ще се продават масово в магазинната мрежа. Клиентът ще може да си купи топлинна енергия и да си зареди картата.
При въвеждане на системата pre-paid цената на топлинна енергия трябва да е по-ниска или да има лимит за по-високата цена, като след изтичането да следва прекъсване на топлоснабдяването.
В сградите с вертикални щрангове се прекъсва топлоподаването на топла вода, а при хоризонтален тип сградна инсталация ще се прекъсва отоплението на отделния апартамент. Системата е приложима за всяка сграда, без значение уредите на коя фирма за дялово разпределение са монтирани в нея.
В 21 век сме и трябва да въведем системата с дистанционно отчитане и заплащане на топлинната енергия с ваучери, за да може всеки потребител да следи върху дисплея на устройството във всеки момент топлина за колко лева е консумирал. А ако не си е заредил ваучера и просрочи кредитния си лимит, системата да изключи топлоподаването.
- Колко ще струва тази система на потребителите?
- Обмисляме инвестицията да бъде еднократно между 50 и 100 лева на апартамент и поддръжка на системата в рамките на 10 години.
- След 10 години само батериите на уредите ли ще се сменят или отново ще ни искате 100 лева?
- Новината е, че направихме наш български модул, съвместно с американска фирма, и в момента той е най-добрият в Европа. Колегите от Асоциацията на топлинните счетоводители от Германия са го харесали и ме канят във Франкфурт и Халденберг, за да закупят от нас ноу-хау-то.