С България сме на едно мнение по деликатния за ЕС въпрос за имигрантите
Стокообменът между страните ни надхвърли рекордния след Втората световна война €1 млрд., казва Н. Пр. Лешек Хенсел
Посланикът на Република Полша пред Economic.bg:
Н. Пр. Лешек Хенсел е роден през 1953 в гр. Познан. Завършил е унгарска филология във Варшавския университет и е автор на 2 книги и няколко десетки научни статии и рецензии по централноевропейска проблематика, публикувани в Полша, Чехия, Франция, Унгария и Словакия. Дипломатическата му кариера минава през Будапеща (консул в периода 1990 – 1995), Любляна (съветник, 1997 – 2001). След това става посланик на Полша в Босна и Херцеговина (2001 – 2005), в МВнР на Полша е титулярен посланик от 2008 в качеството си на национален координатор на Вишеградското сътрудничество. От 15 ноември 2010 г. е посланик на Република Полша в България.
Ваше Превъзходителство, какви са впечатленията от работата Ви в България? Как се развиват отношенията между двете страни?
България е държава, в която работата на един полски дипломат носи голямо удовлетворение. Народите ни са свързани от многовековни приятелски отношения. Общата ни история не се ограничава до полския крал Владислав Варненчик. През 2013 г. около 200 хиляди поляци посетиха тази красива държава. Това ме радва, защото България заслужава значително по-голям интерес от страна не само на туристите от Полша, но и от други държави.
Радва ме също, че Полша се появява в офертите на българските туристически бюра. Пряката самолетна връзка създава чудесна възможност да бъдат посетени Варшава, Гданск, Краков, Познан и още много полски градове, които могат да предложат на туристите разнообразни атракции. Струва си да напомним, че наскоро Краков зае 15 място в класацията за 25-те най-красиви градове в света на едно от най-престижните туристически списания "Condé Nast Traveler".
Полша демонстрира стабилен растеж напоследък. Какво наблюдавате като посланик в България, дали виждате реално развитие?
България инвестира в туризъм и това е много добро решение. Пътната инфраструктура се развива много добре и се надявам скоро да настъпи и модернизиране на железопътната мрежа. В този процес на цивилизационни промени важна роля играят средствата от европейските фондове. Полша е европейски лидер в тяхното използване, поради което от началото на своята мисия в България приех за приоритет споделянето на полския опит от ниво министри, депутати, през отделните ресори до местните власти. Радвам се, че сътрудничеството в тази област е успешно.
Какъв е полският опит в евроинтеграцията? България все още не е постигнала членство в Шенген, а Полша вече върви по пътя на влизане в еврозоната?
За Полша членството в шенгенското пространство е европейска ценност, която подкрепя останалите свободи, в това число свободното придвижване на работна ръка. Полша пое отговорността за опазване на източните гранични зони на Европейския съюз – на границите с Беларус и Украйна. Присъединявайки се към ЕС, поехме ангажимент да приемем общата валута евро. В момента работим над покриването на критериите от Маастрихт, които са условие за нейното въвеждане.
Полша и България имат общ проблем: защитата на гражданите на двете страни от дискриминация в качеството им на „нежелани имигранти“ във Великобритания. Има ли някакви действия по въпроса?
Полша уважава правото на всяко правителство да взема решения за своята социална система, стига тези решения да не стигматизират никоя национална група и да съответстват на европейското законодателство. Готови сме да дискутираме евентуални злоупотреби, които могат да настъпят в дадена социална система, но е пълно недоразумение поляците, които работят легално и плащат данъци, да нямат достъпа до британската система за социални помощи, с който разполагат останалите граждани на Англия. Радваме се, че полската и българската позиция са близки по този важен и деликатен обществен въпрос.
Има ли във Варшава удовлетворение от икономическото сътрудничество между двете ни държави, и дали то се развива достатъчно добре?
С удовлетворение отбелязваме постоянен динамичен прираст, както на полския износ към България, така и на българския към Полша. Миналата година беше много успешна в това отношение. През 2013 година достигнахме стокообмен между нашите две държави на ниво над 1 млрд евро. Това е най-добрият резултат от времето на политическите промени, а може би, ако бъде приложен съответният финансов анализ - най-добрият в целия период след Втората световна война. Това показва, че сме много добри партньори едни за други. Въпреки че динамиката на прираста на износа на България е малко по-ниска, то той също е много значим.
Наскоро полски автобуси и трамваи се появиха в България. Такъв вид сътрудничество в инфраструктурни проекти има ли аналог между страните ни?
Да, както и тролейбуси, създадени в сътрудничество с чешката фирма Skoda (“Шкода”). Радвам се, че във все по-модерно изглеждащата България полските транспортни средства се превръщат в един от символите на новото.
Нeслучайно наскоро нашето посолство издаде календар за 2014 г., който представя съдбата на полските самолети закупени от България през 30-те години на миналия век. Между другото, този календар се превърна в наш „хит“. Той беше публикуван на един от най-четените български портали и за една седмица го разгледаха около 27 000 потребители. Историята на тези самолети е един от многобройните примери за търговско сътрудничество между нашите страни и за участието на Полша в широко разглежданото модернизиране на България.
Четете цялото интервю с Н.Пр. Посланик Хенсел в мартенския брой на Сп. „Икономика”