Шофьорският изпит в София ще бъде на таблет до няколко седмици
Съгласували сме със съдебната власт как да пишем актовете, за да не падат в съда, казва Валентин Божков , изпълнителен директор на Изпълнителна Агенция Автомобилна администрация:
- Г-н Божков, какво става с Републиканската транспортна схема? Автобуси на различни фирми продължават да тръгват през 5 минути по един и същ маршрут.
Наредбата по този въпрос е приета, но влиза в сила от 1 януари 2013 г. Затова вече е въведено изискването за договорите за линии, които се сключват сега, да бъдат със срок до края на годината, така че от началото на следващата година, те да бъдат съобразени с новите изисквания. Нова транспортна схема, както я разбират хората, няма да има. Постепенно с изтичане на действащите договори на автобусните превозвачи за определени линии, при подновяването им и при подписване на нови, те ще бъдат съобразявани с правилата за минимално отстояние и недублиране на линии. Всеки, който иска да открива линия , ще трябва 6 месеца преди изтичане на срока на действащия да попита в ИА Автомобилна администрация дали разписанията на останалите превозвачи съответстват на неговото. Новата републиканска транспортна схема ще бъде както досегашната, само че служебно ще започне да се разрежда. Това ще бъде дълъг период, който ще трае от една до 5 и повече години. Там, където констатираме, че маршрутно разписание е така направено, че водачът трябва примерно да кара с 200 км в час, за да го изпълни, ние служебно му променяме графика. С промяната се цели той да е съобразен с максимално допустимата скорост и с нейните ограничения по маршрута.
- Какви са новите отстояния между автобусите по един машрут?
30 минути при междуселищните линии от общинските транспортни схеми и 60 минути за линии от областните и републиканската транспортна схема по маршрутно разписание. Така няма да има дублиране на линии и едновременно тръгване от началната точка.
-Съобразявате ли разписанията на автобусите с графика за движение на влаковете?
Да. Представител на БДЖ участва в работата на комисията при взимане на решения за всеки нов маршрут с разписание.
- Какви са резултатите от мерките срещу купуването на шофьорски изпити?
Видеонаблюдението на теоретичните изпити ограничи възможността за нерегламентирани действия и корупционни практики. При новата система за провеждане на изпитите всеки тест е с различна комбинация от въпроси, запечатан е в индивидуален плик с холограма и стикер, които се разрушават при опит за отваряне. След предаване на решените тестове, те веднага се поставят в скенер, който автоматично ги проверява и резултатът се нанася в протокола и се регистрира в системата. Изпитваният може да види веднага резултата, дали е решил листовките или не. Въвеждането на технически средства за проверка на тестовете при теоретичните изпити ограничи възможностите за манипулиране на резултатите. Подобрено беше качеството на обучението, защото наистина кандидатът трябва да притежава необходимите знания, за да положи успешно изпита.
- Как се справят курсистите с новата система и правила за изпитване. Какво показва статистиката?
98 275 теоретични изпити са проведени от октомври 2011 до август 2012 г. и успеваемостта е 61,3 %. Практическите изпити са 98 097 , а успеваемостта е 73,9 % .
За същия период на предишни години има горе долу идентичен брой. Съответно успешно са се справили 67% от курсистите на изпитите по теория и 71% на практическите. Тези данни показват, че промяната в изпитването и въвеждането на нови правила не е довела до сътресения в дейността, курсистите са се справили успешно с тях. Не се потвърдиха прогнозите, че ще има срив с прекалено много скъсани кандидати.
- Кога ще започнете да изпитвате на таблети? Защо се забави неговото въвеждане?
Ние сме напълно готови за провеждане на електронни изпити. От действащите 903 учебни центъра, 626 са активирали паролите за достъп до системата и провеждат вътрешни изпити по теория на компютър. Ние също сме готови и можем да представим освен електронното оценяване и решаване на тестовете на таблет. Преди да го въведем в цялата страна обаче искаме се уверим дали обикалянето на изпитващ от един учебен център в друг с огромен куфар, пълен с таблети, е най-добрата система. Учебните центрове са оборудвани вече с новата техника.
В края на лятото ще изпробваме в София как би работила системата с таблети на изпита по теория и ще се прецени дали да се въведе за цялата страна.
В куфара с устройството за връзка със системата не се слагат листовките и другите неща, така че никой да не го манипулира.
- Кажете за проверките на автобуси, таксита и товарни автомобили на пътя. Какво показаха, кои са най-честите нарушения?
Преди началото на туристическия сезон, направихме анализ на трафика и на характерните особености на пътнико потока. Подобрихме организацията на работата и на някои по-невралгични места в определени дни осъществяваме 24 часов контрол. Проведени са повече от 10 специализирани операции на територията на Граничните контролно пропусквателни пунктове и в черноморските курорти. Акцентирахме върху спазването на времето за управление и почивка на водачите и техническата изправност на превозните средства.
Това лято от началото на юли засилихме проверките на такситата, тъй като за тях е имало най-много сигнали на граждани за допуснати нередности.
За двата изминали месеци са проверени 12 772 леки таксиметрови автомобила, което е с около 50% повече от миналата година.
За констатирани нарушения са съставени 569 акта, с около 30% повече от 2011 г. През летните месеци са проверени и 6 113 автобуса, извършващи обществен превоз на пътници. За констатирани нарушения са съставени 1417 акта.
- А след атентата в Бургас?
Тази година по време на проверките, особено след атентата в Бургас, когато по разпореждане на министър Московски бяха затегнати всички мерки за сигурност на автогарите, нашите инспектори сменяха непрекъснато местата, на които контролираха. От Централната автогара се прехвърляха на летището и пак обратно.
През сезона, за около 2-3 седмици направихме масирани проверки на абсолютно цялото Черноморие – Варна, Бургас, Добрич, Слънчев бряг, Несебър, Златни пясъци, Свети Константин и Елена, всички курортни градове с малки курортни селища.
- Много сигнали, ли получавате?
Сигналите се засилиха в последно време. Идват по имейл или факс от Комисията за защита на потребителите или ни се обаждат пътуващи в автобуса. Всичко се проверява и в болшинството случаи се потвърждава. През летните месеци, сериозен проблем в трафика и пътната безопасност имаме с тежките товарни автомобили. Работим съвместно с МВР при спиране от движение на тировете в предпразничните и празнични дни, както и в случаите на повишаване на дневните температури над 35 градуса.
- Правите проверки, пишете актове, а после част от тях падат в съда или не можете да осъдите водачите на чужди тежкотоварни автомобили, които сте хванали в нарушение…
На път сме да решим проблем. Подсилихме правния екип на Агенцията.
С промените в устройствения правилник на ИА АА се взимат правоспособни юристи по регионите, които да ходят на делата. Съгласували сме с органите на съдебната власт включително как да пишем актовете, за да не падат в съда. Турските шофьори, които минаваха през границата при Русе след като бъдат хванати в нарушение и редовно обжалваха, вече ще имат проблем да го правят. С оправданието, че не разбират езика, те протакаха делата. Досега 80% от актовете падаха.
- Кои от европейските регламенти и директиви в областта на автомобилните превози не сме въвели в българското законодателство?
На страницата на Министерството на транспорта сме публикували проект на закон за промяна на закона за автомобилните превози. В него са въведени мерките за изпълнение на регламент 181 - 2011 на Европейския парламент и на Съвета относно правата на пътниците в автобусния транспорт. Изпълнителна агенция Автомобилна администрация ще бъде националният орган за прилагане на регламента и ще контролира изпълнението на задължението на превозвачите и водачите, извършващи превози на пътници и на собствениците и управители на автогари по този регламент. Той ще се прилага от 1 март 2013 г.
- Размерът на обезщетенията за пътниците същия като в ЕС ли ще бъде или ще бъде съобразен с българската реалност по отношение на доходи и състояние на фирмите.
Няма да има разлика. В закона, ние директно препращаме към текстовете в регламента. Но той се отнася само за линии, които са с дължина над определени километри и за международни автобусни превози между страни членки на ЕС. За вътрешните превози се запазват досегашните обезщетения.