Ветко Арабаджиев: Продължаваме да правим инвестиции
Заплащането и липсата на подготвени кадри за спънка за туризма,казва собственикът на „Виктория груп”
Ветко Арабаджиев е собственик на „Виктория Груп” и е председател на Съюза на инвеститорите в туризма. Той получи приза „Мистър Икономика” за принос в развитието на туризма.
Господин Арабаджиев, как приемате това отличие в категория „Туризъм”, което сп. „Икономика” ви връчи?
Тази награда е оценка за дългогодишната ми работа в туристическата индустрия и за това, че бяхме пионери в частния туризъм веднага след демократичните промени. Бяхме сред първите, които започнаха да инвестират в този сектор и направихме прощъпулника на новия български туризъм. Започнахме с хотели по зимните курорти, а после с обекти по Черноморието и с реновирането на постройки. Така стигнахме до 14 хотела с близо 10 хил. легла.
Как виждате развитието на туризма в кризата?
За нас е чест сп. „Икономика” да прави номинации в този категория и да излъчи победител. Това означава, че излизаме от миманса. Туризмът стана сектор, който е изцяло частен. Нашият бранш дава близо 15% от БВП на страната, в него пряко са ангажирани над 250 хил. души като работници и служители през летния и през зимния сезон.
Тази индустрия осигурява и допълнителна заетост в други сектори. Радвам се, че българският туризъм започва да получава международно признание като цени и качество на продукта. Нещо повече, българската туристическа индустрия има много резерви, които може да се използват.
Как изпращате 2012-та, с какви постижения и недовършени задачи?
За „Виктория Груп” 2012-та беше много ползотворна и с добри резултати. Имаме 15% увеличение на броя на туристите и добри финансови резултати, но това е плод на дългогодишните ни усилия. Постигаме го благодарение на инвестициите, които продължаваме да правим.
Ще се радвам инфраструктурата да се подобри, защото тя е спънка пред туризма. Има редица пречки, които спират колелото на развитието, и липсата на училища за подготовка на кадри за туризма е една от тях. Ако заплащането се подобри, ще съумеем да привлечем българи, които работят за други туристически вериги в чужбина. Трябва да използваме всички начини интересът към България да се засили и да се увеличи броят на туристите, които посещават нашата страна.
Какви са очакванията ви за следващата година?
Бих си пожелал да видя туристическата индустрия на България да завоюва световен престиж с висококачествен продукт и добри клиенти. Ще се радвам всяка година да можем да увеличаваме ръста на приходите, да привличаме повече туристи, да имаме по-голямо признание. Всяко година той става все по-добър и уверено вървим напред.
За нас не е без значение, че се правят нови магистрали и скоростни отсечки, а също и нови терминали на летището в Бургас. Всичко това ще даде възможност за по-удобно придвижване на туристите към морските и планинските курорти.
Добре би било да се учим от опита на нашата съседка Турция, която отделя голямо внимание на туризма. Всяка година те постигат от 20 до 30% ръст. Там определена реклама се поема изцяло от държавата. Също така компаниите от сектора не плащат за участие в различните изложения, а разходите се покриват от националния бюджет. На този фон създаването на бранд „България” е наистина добра идея.
Повече от и за победителите в „Мистър и Мисис Икономика 2012” четете в новия брой 20 на списание „Икономика” – на пазара от тази седмица.