На изпроводяк (може би): Гвоздейков предлага нов закон за големите инфраструктурни проекти
Строителите на жп линията Елин Пелин – Костенец настояват за индексация на договорите и повече пари
В деня, в който президентът Румен Радев връчи мандат за съставяне на нов служебен кабинет, все още действащият министър на транспорта Георги Гвоздейков обяви своя законодателна инициатива, свързана със строителството на големи инфраструктурни обекти. Той дори инспектира строителството на стратегически жп направления – тема, която не е засягал често в мандата си, прелял от редовния кабинет "Денков" в служебния "Главчев".
Ако добавим и последните рокади, които Гвоздейков направи в НКЖИ, ИИИА и Държавния авиационен оператор, остава впечатление, че или се готви да остане в ролята на служебен транспортен министър и при Горица Грънчарова, или започва предизборна кампания.
Само преди дни в интервю за BTV той коментира уклончиво възможността да остане в новото служебно правителство.
Нека да изберат премиер и да тръгнат разговорите за правителство, министри и т.н. На този етап не бих се ангажирал с никакъв отговор“.
Допълни, че би се включил в правителство, което има ясни цели – Европейски съюз, влизане в еврозоната и в Шенген, но и че няма болни амбиции да се занимава оттук нататък с политика.
Бих се включил като експерт, но не на всяка цена, имам принципи, които не искам да нарушавам“, допълни той.
Припомняме, че Гвоздейков прие да остане министър в служебния кабинет „Главчев“ и на практика се раздели с „Продължаваме промяната – Демократична България“ заради това. Като мотив за това решение той изтъква работата, която трябва да бъде довършена по мегатърговете за нов подвижен състав. Той се съгласи да бъде част и от редовно правителство на ГЕРБ, чийто състав беше представен при опита да бъде сформиран кабинет с първия мандат.
Нов специален закон
Трябва законодателство, което да елиминира дългите процедури за инфраструктурните обекти от стратегическо значение. Затова ще инициирам разговори с ресорните институции за създаването на специален закон за строителство на тези обекти“, бе категоричен той, цитиран от пресцентъра на ведомството, без да се посочват подробности.
Оттам съобщават, че Гвоздейков е направил инспекция на строящи се жп участъци от проекта Елин Пелин – Костенец, като се е запознал на място и с трите лота. По думите му всички започнати жп проекти имат сходни проблеми – недобро планиране и тромави административни процедури преди старта на строителството. Според него трябва да се търси комплексно решение за проблемите с жп проектите, а не да се действа „на парче“ за всеки отделен участък.
Колкото повече бавим проектите, заради административни пречки, толкова повече те се оскъпяват и това натоварва държавния бюджет в дългосрочен план“, казва Гвоздейков.
Поскъпване на мегапроекта Елин Пелин – Костенец
От прессъобщението на ресорното ведомство става ясно, че строителите на трите участъка от Елин Пелин до Костенец са поискали индексации на проектите, но без да се уточнява с колко ще поскъпне работата. По темата предстои да бъде организирана среща с Министерство на финансите.
Министър Гвоздейков посети и новостроящия се тунел край Вакарел, с дължина от почти 7 км. На място строителите го запознаха със строителството на обекта. Те обясниха, че е изпълнен на около 1/3, но има сериозни предизвикателства заради геоложките характеристики на обекта.
В момента строителите търсят комплексно техническо решение на ситуацията, което в кратки срокове ще бъде представено на министъра и ръководството на НКЖИ“, се казва още в прессъобщението.
В участъка Вакарел – Ихтиман физическият напредък е 20% и скоро предстои да бъде рестартирана работата по приемното здание на жп гара Ихтиман. Железопътният участък между Ихтиман и Костенец вече има разрешения за строеж за 99% от трасето и по него се работи активно на няколко различни обекта, допълват от министерството.
Припомняме, че жп линията между Елин Пелин и Костенец е част от по-голямото направление за жп магистрала между София и Пловдив. Стойността на целия проект е 1.3 млрд. лв., а средствата са осигурени от ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г.
Трасето е разделено на три лота. Лoт 1 включва участъка между Eлин Πeлин и Baĸapeл, който е един от най-трудните участъци заради множеството тунели. Изпълнител е турската фирма ДЗЗД „Джен-Дуй жп Елин Пелин“. Стойността на договора е 498.8 млн. лв. без ДДС.
Лoт 2, чиято модернизация ще струва над 113.6 млн. лв. без ДДС, е мeждy Baĸapeл и Иxтимaн.
Tpeтият и пocлeдeн лoт вĸлючвa тpaceтo мeждy Иxтимaн и Kocтeнeц. Строителството му започна през септември 2022 г. Изпълнител е консорциум „Щрабаг Джи Пи Рейл 2017“, включващо фирмите „Страбаг АГ – клон България“, Страбаг Сп.з.о.о. – клон България“, Щрабак Рейл Гмбх“ и „Джи пи Груп“ АД. Стойност на договора за строителство е над 394.5 млн. лв. без ДДС.
Припомняме, че в бюджета за 2024 г. има заложени над 195 млн. лв. за фаза 2 от направлението.