Африкански коли за африканските лоши пътища
Много държави на Черния континент развиват автомобилно производство
Африканските пътища са печално известни. Повече от половината от тях са неасфалтирани.
Не е изненадващо тогава, че кенийският производител на автомобили Mobius Motors се стреми да представи на африканския масов пазар достъпен, но здрав и елегантен SUV.
Mobius II ще бъде на пътя до следващата година. Компанията е започнала да приема поръчки. Вторият им модел, се стреми да бъде значителна стъпка напред спрямо първия, пуснат през 2014 г., съобщава CNN.
Ще проправи ли тази компания път за нова местна африканска автомобилна индустрия?
Mobius Motors е основана през 2009 г. от британския предприемач Джоел Джаксън.
Джаксън работил в селските райони на Кения, където открил, че хората масово карали превозни средства, които не били подходящи за грубите терени в страната и за дългите разстояния.
"Милиони хора губят заради дългото време, необходимо да стигнат от място до място, а този проблем може да бъде решен с по-добър тип продукт", казва Джаксън пред CNN.
Затова Mobius Motors решава да предложи решение не само за Кения, но за лошите пътища навсякъде.
"Автомобилните компании все още са съсредоточени върху икономиките на БРИК (Бразилия, Русия, Индия и Китай). Африка е пренебрегван пазар като цяло и има възможност да се направи нещо различно", обяснява Джаксън.
Базовият модел на новата кола струва 1,3 милиона кенийски шилинга (12 500 долара). "Цената е приблизително равна на тази за 5- или 6-годишен седан на старо в Кения”, твърди Джаксън.
При БВП в Кения на глава от населението на стойност 1 455 долара такава цена означава, че автомобилът е по-евтин от вносните марки и е по-добра опция за местните работещи.
"Започнахме с много скромен навес в Килифи, риболовeн град на кенийското крайбрежие, а след това се преместихме в Момбаса и накрая - в Найроби, където имаме научноизследователски и развойни и производствени съоръжения", казва Джаксън.
Автомобилът е със задвижване на задните колела и има 1.8-литров двигател. Компанията ползва както местни, така и вносни части.
Растяща автомобилна индустрия в Африка
Mobius Motors е част от ръста на африканската автомобилна индустрия.
Kiira Motors, базирана в Уганда, развива първата хибридна кола в Африка, предвидена да се продава на цена от 20 000 долара.
Компанията представи и първият направен в Африка автобус на слънчеви батерии. Той има 35 места и се зарежда от две батерии, като може да измине над 50 мили с едно зареждане.
Нигерия също не изостава от тази тенденция. Първият в страната автомобилен бранд Innoson предложи серия от автомобили през 2014 г., направени почти изцяло от местно произведени части. Според консултантската компания PWC Нигерия може да се превърне в автомобилен хъб на Черния континент.
Wallyscar е тунизийска автомобилна компания, създадена през 2007 г. Автомобилът на снимката е с двигател Пежо74bhp, двуместен и развива до 87 мили в час. Компанията е произвела 600 бройки през миналата година.
С производствена база в Акра и на стартова цена от 20 000 долара, Kantanka е първата кола, произведена в Гана. Колите са проектирани за лоши пътища и се ползват от полицията в страната.
По-ранен опит за африканска кола е създадената в Южна Африка през 1982 г. компания Birkin Car от Джон Уотсън.
Предишни, но по-малко успешни опити, включват Nyayo Car, проект на кенийското правителство от 1986 г. Колата обаче така и не стига до производство.