Два консорциума ще строят първите 76 км от магистралата Русе - Велико Търново
Строителството ще продължи над 5 години, а километър от аутобана ще струва над 20 млн. лв.
Два консорциума, начело със строителните фирми „Автомагистрали – Черно море“ и „Грома Холд“ ще строят първите 76 км от автомагистралата Русе – Велико Търново. Агенция „Пътна инфраструктура“ избра изпълнителите за инженеринга на аутобана почти две години, след като официално публикува обществената поръчка.
Припомняме, че ценовите предложения на фирмите бяха отворени в края на май месец тази година, а самата обществена поръчка бе обявена в края на 2020 г. Тя e paздeлeнa нa двe oбocoбeни пoзиции. B пъpвaтa влизa yчacтъĸът oт Pyce дo Бялa, чиятo дължинa e нaд 40 ĸм., а във втopaтa – cтpoитeлcтвoтo нa oбxoдa нa Бялa, c дължинa мaлĸo нaд 35 ĸм.
Общата индикативна стойност на поръчката е над 987.2 млн. лв. без ДДС, но при отварянето на ценовите оферти на фирмите стана ясно, че те значително надхвърлят тази стойност. Въпреки че двата избрани консорциума подадоха най-ниски ценови оферти, то инженеринга на аутобана ще надскочи 1.5 млрд. лв. Общата дължина на двата участъка е 76 км., което означава, че километър от магистралата ще струва над 20 млн. лв.
Победителите
За строителството на участъка Русе – Бяла, пътната агенция е класирала на първо място ДЗЗД „Хемус-16320“, с партньори в обединението: „Инфра Експерт“ АД, „Автомагистрали – Черно море“ АД, „Пътинженерингстрой-Т“ ЕАД и „Трансконсулт-22“ ЕООД. Консорциумът е получил 100 точки.
За изработката на техническия проект и строителството на участъка Русе – Бяла, прогнозната стойност бе в размер на 536.3 млн. лв. без ДДС. Избраният консорциум „Хемус-16320“ предложи цена от 876.5 млн. лв.
За строителството на обхода на Бяла, на първо място е класиран ДЗЗД „АМ Русе Търново“, с партньори в обединението: „Европейски пътища“ АД, „Грома Холд“ ЕООД, „Водно строителство – Благоевград“ АД, „Автомагистрали Хемус“ АД и „Пътпроект 2000“ ООД. Консорциумът е получил максималните 100 точки.
За техническия проект и строителството на обхода на Бяла, прогнозната стойност бе в размер на 446.3 млн. лв. без ДДС. Избраният консорциум предложи цена от над 660.4 млн. лв.
Срокове на строителство и финансиране
Магистралата е включена за финансиране в пpoгpaмa „Tpaнcпopтнa cвъpзaнocт“ 2021-2027 г, в ĸoятo влизaт и дpyги мaщaбни инфpacтpyĸтypни пpoeĸти - тyнeлa пoд Шипĸa и пocлeдният yчacтъĸ oт „Cтpyмa“. Πpoгpaмaтa вce oщe чaĸa oдoбpeниe oт Eвропейската комисия. Ако проектът не получи финансиране до три месеца след подписването на договора, то той може да бъде развален.
Срокът за изпълнение на първия участък с дължина 40 км – от Русе до Бяла – е 2120 календарни дни, или над 5 години и 8 месеца. Срокът за изпълнение на втория участък с дължина от 35.4 км – обходът на Бяла – е 1810 календарни дни, или около 5 години.
Припомняме, че ресорният министър бе обявил, че реалистичният срок за завършване на цялата магистрала е 2030 г. Тогава тя трябва да бъде дълга общо 133 км.
Източник: АПИ
Строителният надзор
Междувременно пътната агенция обяви и обществените поръчки за строителния надзор. Прогнозната стойност на поръчката е над 24.5 млн. лв. без ДДС. Срокът за подаване на офертите е до 15 август 2022 г.