АПИ очаква разрешение за строеж на част от Русе – Велико Търново до края на ноември
До края на годината се очаква решение за индексация на инхаус договорите за “Хемус” и част от Видин - Ботевград
До края на ноември се очаква разрешение за строеж за малък участък от магистрала Русе – Велико Търново. Това стана ясно от думите на Дина Цоневска, главен експерт в дирекция „Пътна безопасност и планиране на дейностите по РПМ“ в Агенция „Пътна инфраструктура“.
Тя взе участие в „Автомобилен форум 2023“, организиран от Научно-технически съюз по транспорта, от името на председателя на АПИ инж. Ясен Йорданов. Той дойде, за да поздрави участниците във форума, но след приветствието си веднага напусна форума с обяснението, че има "спешна работа".
Очакваното разрешение за строеж е за първите 7 километра от участъка между Русе и Бяла. Кога обаче ще може да започнат същинските строителни дейности и ще бъде направена първата копка, за момента не е ясно.
Припомняме, че през август регионалният министър Андрей Цеков коментира, че строителството ще може да започне през октомври. Тогава и той заяви, че се очаква разрешение за строеж. На практика обаче до момента строежът не е започнал.
Служебният министър Иван Шишков обещаваше пред медии това да стане през септември тази година, но в същото време в отговор на депутатски въпрос посочи, че реалистичният срок е март 2024 г., когато трябва да приключи проектирането на участъците.
Припомняме, че магистралата е разделена на три лота. Обществената поръчка за първите два: участъкът Русе – Бяла и обхода на Бяла (с обща дължина от 76 км) бе стартирана още през 2020 г., но изпълнители бяха избрани едва през 2022 г.
Общата индикативна стойност на поръчката бе над 987.2 млн. лв. без ДДС, но при отварянето на ценовите оферти на фирмите стана ясно, че те значително я надхвърлят. Въпреки че двата избрани консорциума подадоха най-ниски ценови оферти, инженерингът на аутобана надскочи 1.5 млрд. лв., т.е. километър ще струва около 20 млн. лв.
Изпълнител на участъка Русе – Бяла е ДЗЗД „Хемус-16320“, с партньори в обединението: „Инфра Експерт“ АД, „Автомагистрали – Черно море“ АД, „Пътинженерингстрой-Т“ ЕАД и „Трансконсулт-22“ ЕООД. Дължината на участъка е 40 км, като срокът за строителството му е над 5 години и 8 месеца.
Изпълнител на обхода на Бяла е ДЗЗД „АМ Русе Търново“, с партньори в обединението: „Европейски пътища“ АД, „Грома Холд“ ЕООД, „Водно строителство – Благоевград“ АД, „Автомагистрали Хемус“ АД и „Пътпроект 2000“ ООД. Дължината на участъка е 35.4 км., като срокът за изпълнение е около 5 години.
Другите инфраструктурни обекти
Цоневска коментира, че по първите три лота на „Хемус“ се строи, както и в участъка Видин – Макреш от скоростния път Видин – Ботевград. По думите ѝ останалите отсечки са в различен етап на подготовка.
Тези обекти се строят по инхаус процедури, а по думите на Цоневска до края на годината се очаква решение за индексацията на тези договори.
Това означава, че регионалният министър не се е отказал от тази идея, въпреки че тя бе критикувана от бившия регионален министър Гроздан Караджов, тъй като по инхаус договорите са раздавали огромни аванси по времето на ГЕРБ. Част от сумите за лот 5 пък са изнасяни в чували и са финансирали строителството на скъпи хотели, обяви преди година бившият вътрешен министър Бойко Рашков (сега депутат от ПП). До момента строителството на магистралата е глътнало 1.4 млрд. лв.
Припомняме, че Цеков заяви още при встъпването си в длъжност, че работна група ще разглежда вариант дали строителството на магистралата може да се индексира. Работата на въпросната група трябваше да е приключила вече, като трябваше да бъде разглеждан и вариант частните строители „под прикритие“ да станат истински изпълнители и да поемат гаранции. Само така магистралата може да се „пречисти“, както коментира наскоро министърът.
Ключови приоритети в дългосрочен план за Агенцията са довършването на „Хемус“, удължението на Русе – Велико Търново до Маказа, модернизация на първокласни пътища, основен ремонт на Аспаруховия мост.