АПИ опитва да разпредели милиардите за пътища преди новата власт
В последните дни на старото и в първия ден на новото правителство Пътната агенция отваря по спешност и непрозрачно поръчките на обща стойност 3.6 млрд. лв. без ДДС
Агенция „Пътна инфраструктура“ явно е решила да доведе докрай стартираните през февруари поръчки за текущ ремонт и поддръжка на пътища в страната. Дори днес – в първия работен ден от новия кабинет – АПИ ще отваря ценовите предложения за някои от областите, но без да е ясно какво точно налага тази спешност (вероятно политическата чистка, която предстои).
Процесът по избор на изпълнители на поръчките продължава да тече по изцяло непрозрачен начин и потъпквайки принципа на конкуренция.
Въпросът с това бързане да се разпределят милиардите преди да е започнало работа новото правителство вече получи ответна реакция – ротационният министър-председател Николай Денков разпореди на министрите да направят проверка на големите харчове по министерствата, направени през последните седмици и месеци на служебния кабинет. Със съмнителната дейност на АПИ ще се заеме новият регионален министър Андрей Цеков, чиято първа задача най-вероятно ще е да смени шефа на Пътната агенция, назначен от Шишков.
След това трябва да се разгледат въпросните 7 търга за избор на нови фирми, които да поддържат районите в страната, и които бяха стартирани тихомълком, без да бъдат обявявани публинчо, както прави АПИ за много други по-малки и не толкова съмнителни процедури. На практика липсва всякаква информация за проведените заседания на комисиите, които разглеждат техническите и ценови предложения на участниците. Но при всички отворени досега предложения прави впечатление, че Агенция "Пътна инфраструктура" съзнателно потъпква принципа на конкуренция, като в много от търговете елиминира фирми още на етап техническо предложение и най-често отваря ценови оферти само на един кандидат.
Ако се видят и тайно подписаните контракти за строителството на „Струма“ през Кресненското дефиле, картината как е управлявана Агенцията под ръководството на Шишков през последните месеци става по-ясна. Бившият министър никога не успя да даде адекватно обяснение защо контрактите трябваше да бъдат подписани тихомълком, след като става въпрос за мащабен обект от обществено значение. Той постоянно повтаряше, че договорите не предопределят трасето и са подписани саммо за да се спаси ОВОС-а, който обаче е за конкретно трасе. Оказа се, че на Европейската комисия е предоставен друг вариант и това вероятно ще навлече проблеми на България.
Хаос с поръчките за ТРП
Ценовите предложения на кандидатите, участвали в търговете по ТРП за районите в страната, се отварят абсолютно хаотично, освен че се прави в последните дни на служебното правителство – на 2, на 5 и 6 юни. Оферти дори трябва да се отварят и днес, на 7 юни, т.е. в първия ден от новия кабинет, който все още не се е ориентирал в обстановката.
Припомняме, че общата прогнозна стойност на 7-те търга е над 3.6 млрд. лв. без ДДС. Контрактите са 4-годишни, като по тях фирмите вече няма да имат проблем да извършват и някои дейности по основни ремонти, тъй като МРРБ и АПИ разшириха обхвата на поръчките.
В средата на май АПИ избра фирмите, които ще поддържат районите Северен централен и Североизточен. Именно тогава стана ясно, че победителите в различните области са компании, свързани директно или индиректно (чрез съдружници) със строителния бос на „Хидрострой“ Велико Желев. АПИ разчисти конкуренцията му, отстранявайки другите фирми още на етап технически оферти и така преразпредели 902.1 млн. лв. без ДДС.
В последните дни обаче Агенцията се е активизирала да разпредели и останалите порции за другите райони – за Северозападен, Югозападен, Югоизточен, и Южен Централен. Единствено по търга за поддръжка на магистралите в страната няма движение, като там дори няма обявена дата за отворяне на ценовите предложения на компаниите, сочи справка в Регистъра за обществени поръчки.
Северозападен район
Търгът за Северозападен район е на стойност малко над 521.6 млн. лв. без ДДС. Офертите на компаниите са отворени още през март месец. Ценовите предложения обаче за отделните области са отворени на 2, 5 и 6 юли. Днес предстои отварянето за ОПУ-Монтана, като най-вероятно ценовите предложения ще станат ясни едва утре. Липсва информация обаче за протоколите и докладите на Комисията относно оценката на техническите предложения на участниците.
От документацията в ЦАИС става ясно, че пътищата в ОПУ-Видин най-вероятно ще се поддържат от „Нивел Строй“ ЕООД, тъй като Комисията е отворила на 5 юни единствено нейното ценово предложение. Останалите две фирми са отстранени още на етап технически оферти, но заради липсата на документация, не става ясно защо.
Същата е ситуацията и в ОПУ-Враца. Там отново на 5 юни е отворено ценовото предложение само на ДЗЗД „Северозапад 2023“, с участници „Трейс Груп Холд“ АД, „Трейс БГ“ ЕООД и „Витез Проспект“ АД. Отново други две компании са отпаднали на етап технически оферти.
Днес трябва да бъдат отворени ценовите предложения за ОПУ-Монтана. Там се състезават едно обединение и една фирма – „Монтана 2023“, с участници „Пътинженеринг – М“ АД и „Автомагистрали София“ ЕООД и „Нивел Строй“ ЕООД. Поради липсата на доклади на Комисията не е ясно коя от тях (или двете) са допуснати да преминат в отварянето на ценовите предложения.
За ОПУ-Ловеч на 2 юни е отворено единствено ценовата оферта на „Виастрой“ АД. Обединението „Ловеч 2023“ ДЗЗД, с участници „ПСТ Груп“ ЕАД, „Автомагистрали София“ ЕООД и „Пътприбор“ ООД е отстранено при техническите предложения.
Конкуренцията за ОПУ-Плевен е била голяма. Оферти са подали 8 компании и тук вече е допусната някаква конкуренция. Комисията е отворила ценовите предложения на две компании – на ДЗЗД „Северозапад 2023“, с участници „Трейс Груп Холд“ АД, „Трейс БГ“ ЕООД и „Витез Проспект“ АД, както и на „Пътинженеринг“ АД, с участници „Сторгозия 2023“, „Виастрой“ АД и „Пътинженеринг“ АД. Трудно е да се каже коя оферта е по-добра, тъй като в различните направления някои от цените на обединенията са пределни до тези на възложителя, а по-други са по-ниски.
Останалите 6 кандидати са отстранени на етап технически предложения.
Югозападния район
Прогнозната стойност на търга за Югозападния район е почти 561.2 млн. лв. без ДДС. Ценовото предложение на единственият кандидат за ОПУ-Благоевград би трябвало да е отворено днес в 11:00 ч., но ще стане ясно едва утре, предвид техническото време за качване на документация. За областта се бори единствено ДЗЗД „Пътно Поддържане Област Благоевград 2023“, с участници „Грома Холд“ ЕООД, „Водно Строителство – Благоевград“ АД и „БКС“ ЕООД.
За ОПУ-Кюстендил на 2 юни е отворена единствено ценовата оферта на „Нивел Строй“ ЕООД. Другият кандидат - Обединение „Пътища 23“, с участници „Мегаинвест-холд“ ЕООД, „Пътно Поддържане Кюстендил“ ООД и „ИСА 2000“ ЕООД – е отстранено на етап техническа оферта.
По същата логика за ОПУ-Перник на 6 юни е отворена единствено ценовата оферта на „ДЛВ“ ЕООД, с участници ДЗЗД „Пътища Перник 2023“, „ДЛВ“ ЕООД и „Регионални пътни мрежи“ ЕООД. За тази позиция оферта е подало и държавното дружество „Автомагистрали“ ЕАД, но явно и то не е написало добре техническото си предложение.
Съвсем логично конкуренцията за най-апетитната област – ОПУ-София – е голяма, тъй като при нея прогнозната стойност е малко почти 258.1 млн. лв. без ДДС. Кандидатите тук са 8, но до отваряне на ценовите предложения са оцелели едва 3. Това са „АБ“ АД; „ПП София 2023“ ДЗЗД, с участници „Инфра Експерт“ АД, „Нивел Строй“ ЕООД, „Обонато Билд“ ЕООД и ДЗЗД „ПП София 2023“, както и „Европейски Пътища“ АД.
Югоизточен район
Прогнозната стойност на Югоизточен район е малко над 428.9 млн. лв. без ДДС. В ЦАИС липсва информация кога ще се отварят ценовите предложения за ОПУ-Бургас и ОПУ-Ямбол.
За сметка на това за ОПУ-Сливен на 2 юни е отворено ценовото предложение на „Пътно Поддържане-Сливен“ ЕООД. Конкурентът й е отстранен на етап техническа оферта.
За ОПУ-Стара Загора на 5 юни е отворена ценовата оферта на Обединение „Поддържане 2022“, с участници „Трейс Груп Холд“ АД, „Трейс БГ“ ЕООД, „Поддържане 2022“. Другият кандидат е отстранен на по-ранен етап и изобщо не е стигнал до следващия кръг.
Южен Централен район
За Южен Централен район прогнозната стойност е над 557.6 млн. лв. без ДДС. Ценовите предложения за ОПУ-Смолян се отварят днес в 18:10 ч. Не е ясно защо комисиите работят дори в извънработно време, но е ясно, че кандидатите тук са 3 – държавното „Автомагистрали“ ЕАД; Обединение „ИСА ТРП“, с участници „ИСА 2000“ ЕООД и „Мегаинвест-холд“ ЕООД, както и ДЗЗД „Ремонт И Поддържане – Смолян 2023“. Дали всички са допуснати до следващия кръг обаче не е ясно, тъй като липсва информация от заседанията на Комисията и оценката на техническите им оферти.
За ОПУ-Хасково и ОПУ Пазарджик няма обявена дата кога ще се отварят ценовите предложения и кои фирми са „оцелели“.
За ОПУ-Кърджали на 2 юни е отворена единствено ценовата оферта на ДЗЗД „ТРЗП Кърджали“, с участници „ПСП Строй“ АД и „Пътстройинженеринг“ АД. Другите двама кандидати са отстранени на етап техническа оферта, но мотивите и тук не са ясни заради липсата на информация.
За ОПУ-Пловдив отново на 2 юни единствено е отворена ценовата оферта на „Европейски Пътища“ АД. Останалите три кандидати са отстранени преди това.