АПИ очаква удвояване на трафика заради тунела под Шипка
На официална церемония АПИ и изпълнителят подписаха договорите за проектиране и строителство на съоръжението
Агенция „Пътна инфраструктура“ очаква трафикът през бъдещия тунел под Шипка да е двойно по-голям от този, който в момента преминава през Шипченския проход. По думите на председателя на АПИ Тодор Василев, цитиран от пресцентъра, трафикът през 2021 г. е бил около 5 хил. моторни превозни средства за денонощие и се предполага, че ще достигнат 10 хиляди.
Най-осезаемо ще е увеличението при при тежкотоварния трафик (90%) и 50% при лекият.
Днес официално АПИ и изпълнителят – водения от „Хидрострой“ консорциум – подписаха договорите за проектиране и строителство на тунела. В проекта влиза и обходният път на Габрово. Стойността на договора е мaлĸo нaд 358 млн. лв. c ДДC. Cpoĸът зa пpoeĸтиpaнe e 8 мeceцa, a зa cтpoитeлcтвo – 3.5 гoдини. Пpoeĸтът e вĸлючeн зa финaнcиpaнe пo OΠ „Tpaнcпopтнa cвъpзaнocт" 2021-2027 г.
Строителният надзор е възложен на ДЗЗД „Трансконсулт – Свеко" с участници: „Трансконсулт – БГ" ООД и „Свеко Енергопроект" АД. Техният договор е за над 6.4 млн. лв. с ДДС.
Председателят на УС на АПИ пожела на строителите да работят качествено и да успеят да завършат проекта в срок, а на строителния надзор да бъде строг, но справедлив, за да може след завършването на обекта всички да бъдат горди от направеното.
С изграждането на съоръжението реализираме идея, зародена преди 125 години, и осигуряваща най-пряката връзка между Северна и Южна България. Ще се повиши безопасността и движение и целогодишно ще се улесни преминаването на шофьорите от двете страни на Стара планина. Това ще се отрази на туризма, на икономическото и социалното развитие на региона", подчерта председателят на АПИ.
Обществената поръчка предвижда изграждането на участък с дължина 10,549 км, от които 7,96 км са ново строителство, а 2,59 км са реконструкция на съществуващия път I-5 Габрово - Казанлък, както и 5 тунела с обща дължина 4,011 км.
Тунелът под Шипка ще е 3,22 км и ще е най-дългият пътен тунел, изграждан до момента у нас. Останалите 4 тунела са по-малки - съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м. Ще бъдат построени още 6 моста и 1 подлез, 12 бр. армирани насипи, една стоманобетонова подпорна стена, една стоманобетонова укрепителна стена и т. н.
Тунелът под Шипка ще е на 1 км западно от прохода Шипка и на 1 км източно от връх Малуша. Северната част на тунела ще бъде в област Габрово, а южната в област Стара Загора. Той ще бъде с две ленти за движение, две водещи ивици и два тротоара. Съоръжението ще е възлова точка при движението в посока Север – Юг и чрез него ще се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на България. Основните транспортни направления, които ще обслужва са: Русе – Велико Търново – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа) и Оряхово – Севлиево – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа).