АПИ започва търсенето на трасе за магистралата от Велико Търново до Маказа
В проекта за продължение на магистралата „Русе – Велико Търново“ до гръцката граница ще влезе и обходът на Кърджали
Агенция „Пътна инфраструктура“ ще стартира поръчка за избор на магистрално трасе от Велико Търново до Маказа в началото на април. Това стана ясно от изказване на регионалния министър Андрей Цеков по време на парламентарния контрол. Така на практика Агенцията ще направи първа крачка към удължаването на магистралата „Русе – Велико Търново“, така че тя да осигури свързаността Север – Юг, но това няма да се случи лесно.
Във въпросната поръчка за трасе ще бъде включен и обходът на Кърджали, по който от години няма развитие. Това е единственият областен град в страната без обходно трасе. Идеята на министъра е то да стане част от „изключително важното транспортно направление“ – връзката между румънската граница и „Дунав мост“ при Русе с гръцката граница при Маказа.
В заданието, което подготвям и очаквам да обявим в началото на април, сме включили и обхода на Кърджали като част от проектното задание“, заяви министърът.
Припомняме, че строителството на автомагистралата „Русе – Велико Търново“ започна в края на миналата година с първа копка на малка част при един от лотовете. Дейности се извършват по близо 8-километрова отсечка край Ценово, област Русе. Участъкът е част от лота при обхода на Бяла.
Цялата магистрала само между Русе и Велико Търново е с дължина от над 132 километра, като е разделена на три лота. Първият е Русе – Бяла, вторият е обхода на град Бяла, а третият е между Бяла и Велико Търново. Изпълнителите за първите два лота с дължина 76 км бяха избрани през 2022 г., когато стана ясно, че инженерингът на аутобана надскача 1.5 млрд. лв., т.е. километър струва около 20 млн. лв.
Преди седмица министърът заяви, че тази година трябва да стартира и поръчка за строителство на последния лот – от Бяла до Велико Търново – с дължина 56 километра. Преди това Цеков коментира, че прогнозата е участъкът да струва над 1.5 млрд. лв. Така цялата магистрала, която трябва да носи името „Янтра“, ще се окаже най-скъпият инфраструктурен проект в България.
Колко обаче ще струва продължението ѝ до гръцката граница при Маказа, ще стане ясно, след като бъде избрано трасе. Вече се знае обаче, че то ще срещне много проблеми. Някои от тях са свързани именно с обхода на Кърджали и станаха ясни от отговора на министъра днес.
Обходът на Кърджали
Историята с обхода на Кърджали започва през далечната 2011 г. Тогава Министерският съвет обявява целия първокласен път от Русе до Маказа за обект от национално значение, което на теория трябва да помогне за устройствените процедури. През 2013 г. за обхода е приет окончателен вариант на трасе и е изработен технически проект, в който обаче е проектирана само пътната част без съоръженията.
Идейното решение за преминаване през язовира е крайно нелепо и без проект за съоръженията нямаме проект“, коментира министърът.
През 2014 г. е разработен ПУП, който е одобрен едва 4 години по-късно за малък участък в землище. Издадено е и разрешение за строеж, но дейности никога не са стартирали на практика и е изгубил правното си действие.
По думите на Цеков има редица възражения за трасето на обхода и най-вероятно, ако бъдат одобрени, това означава, че то ще трябва да се измести. Освен това за обхода има ОВОС от 2013 г., който също вече е изгубил правно действие.
Практически този проект (бел. р. – обходът на Кърджали) е в самото си начало и трябва да бъде разработен наново с пътните съоръжения, така че да се интегрира в цялото инвестиционно намерение за трасе от Велико Търново до Маказа“, заяви Цеков.
Преминаването през Стара планина
При проектирането магистралата от Русе до Велико Търново е заложена да стигне до Дебелец, където трафикът се разделя в посока проход Шипка и Прохода на републиката. И тук логично се появява въпросът как ще премине удължението ѝ през проходите, за да стигне до Маказа.
Когато проектът бе обявен от бившия министър Иван Шишков в края на 2022 г., той бе на мнение, че аутобанът ще премине през Прохода на републиката. Шишков тогава заяви, че тунелът под Шипка е планиран лошо и неправилно, защото е само с по-една лента в посока.
Бившият регионален министър Гроздан Караджов също бе недоволен от тунела под Шипка, като дори имаше намерение да стопира проекта, за да се проектира наново с по-широко трасе и повече ленти за движение. Все пак Караджов реши да процедира проекта и така през юни 2022 г. Пътната агенция и водения от „Хидрострой“ консорциум подписаха договорите за проектиране и строителство на тунела. Стойността на договора е мaлĸo нaд 358 млн. лв. c ДДC. Cpoĸът зa пpoeĸтиpaнe e 8 мeceцa, a зa cтpoитeлcтвo – 3.5 гoдини.
В началото на тази година обаче регионалният министър Андрей Цеков заяви, че „плеяда от проблеми“ забавя тунела. Той се надява строителството да започне в края на тази или началото на следващата година.