Audi създаде екодизел от въглероден двуокис и вода
Той има по-висока точка на горене и по-добра енергийна ефективност от стандартните горива
Германският автомобилен производител Audi съобщи, че е изобретил дизелово гориво без въглерод, изцяло от вода, въглероден двуокис и възобновяеми енергийни източници. Екодизелът вече е бил използван за новия модел Audi A8, собственост на федералния министър на образованието и науката на Германия Йохана Уанка, , пише ScienceAlert.
Създаването на горивото е огромна стъпка към създаването на устойчив транспорт, но фактът, че е подкрепен от автомобилен гигант,е дори по-впечатляващ. Audi вече е създал пилотен завод за производство в Дрезден, който ще бъде управляван от компанията за зелени технологии Sunfire. Очаква се там да се произвеждат около 160 л. синтетичен дизел на ден.
Техният базов продукт, наричан от компанията „син нефт“, се създава чрез процес от 3 стъпки. Първата включва събиране на възобновяема енергия от фотоволтаици, вятърни централи или ВЕЦ. След това енергията се използва за отделяне на кислород и чист водород в процес, наречен обърната електролиза.
Полученият водород се смесва с въглероден окис (CO), който се създава от въглероден двуокис (CO2), събран от атмосферата. И двете реагират на високи температури и повишено налягане, което води до произвеждане на дълга верига от въглеводородни съединения, съставящи „синия нефт“.
След като бъде рафиниран, екодизелът може да бъде смесен със стандартно дизелово гориво, или да се използва самостоятелно за по-устойчиво захранване на автомобила.
Анализите на Sunfire показват, че синтетичното гориво не само е по-природосъобразно, но и има по-висока точка на горене, в сравнение с изкопаемите горива. Общата енергийна ефективност на екодизела е 70%. „Двигателят работи по-тихо и с по-малко замърсяващи вещества“, казва главният технолог на компанията Кристиан фон Олшаусен.
Разбира се първоначалната фабрика ще създава едва 160 л. дневно и в първите години новото гориво няма да има особено влияние върху пазара. Audi и Sunfire обаче имат намерение да построят по-голямо производствено съоръжение. Плановете са, щом фабриката се разрасне, екодизелът да се продава за 1-1.5 евро за литър, в зависимост от цената на възобновяемите енергийни източници.
В момента традиционният дизел в Германия се продава за 1.5 евро за литър. Което означава, че природосъобразното гориво може да бъде изключително конкурентно и достъпно, като по този начин да направи устойчивия транспорт достъпен за всички. „Ако получим една голяма поръчка,ще започнем да комерсиализираме технологията си“, казва Фон Олшаусен.