Аурубис, или как произвеждаш ток, за да правиш мед
За да е конкурентоспособна, компанията въвежда все повече енергоефективни решения и изгражда собствени зелени мощности
Медодобивната индустрия е енергоемка, но „Аурубис“ се стреми да е енергоефективна компания. Тя си е поставила за цел да използва все повече възобновяема енергия и да развива собствени ВЕИ мощности у нас, а в Хамбург започна проект за замяна на изкопаемите горива с водород.
„Аурубис България“ е най-голямото предприятие от медната металургия в Югоизточна Европа. Заводът до Пирдоп и Златица е създаден в края на 50-те години и оттогава работи без прекъсване, като в течение на годините разширява и модернизира производството си. От 2008 г. е част от „Аурубис“, най-голямата медодобивна група в Европа, базирана в Хамбург, Германия. Днес „Аурубис България“ е със структуроопределяща роля за икономиката на страната и е едно от най-модернизираните металургични производства в целия свят. Преди година беше сертифицирана с The Copper Mark и стана първата от групата на „Аурубис“ и една от първите в света, която покри изискванията за този нов стандарт за устойчиво развитие в медодобивната индустрия. Компанията следи и въвежда последните технологични новости. Разполага с активни екипи за инженеринг и развойна дейност, с които внедрява редица иновативни проекти.
Соларни централи
Поради спецификата на производствения процес, предприятието е сред големите енергийни консуматори у нас. И затова политиката по отношение на енергийната ефективност има решаващо значение. През 2021 г. „Аурубис България“, заедно с „ЧЕЗ България“ изгради най-големия фотоволтаичен парк за собствени нужди у нас. Десет мегаватовата „Аурубис-1“ е разположена на територията на завода - върху рекуливирано старо депо, за да се пести земеделска земя, сега инсталираните 20 хил. панела произвеждат около 11 700 мегаватчаса годишно. С тази енергия може да се захрани град с 14 000 жители, но централата покрива само 2.5% от средното годишно потребление на ток на завода. Целта на компанията е в предстоящите осем години да изгради нови възобновяеми мощности, така че една пета от консумираната енергия да се произвежда от собствени източници. Разработени са проекти за две нови соларни централи, проучва се възможността и за вятърна енергия.
Енергиен мениджмънт
Цените на енергията не спират да растат и предвижданията са това да продължи. В същото време произвежданата от „Аурубис България“ катодна мед се продава на международните пазари по цени на Лондонската метална борса и предприятието се състезава с производители от целия свят. За да запази конкурентоспособността си, компанията трябва да ограничи разходите за електроенергия в себестойността на продукцията си. Създадена е енергийна стратегия с два основни стълба: оптимизация с въвеждане на енергийно ефективни технологии и ограничаване на зависимостта от пазара на ток с изграждане на собствени ВЕИ мощности. За да се управляват по-добре разходите и процесите, в предприятието е въведена система за енергиен мениджмънт, с която да се постига по-висока ефективност и намаляване на консумираната енергия. Компанията е и в процес на сертифициране по стандарта за управление на енергията ISO 50001:2018. В стратегически план през 2030 г. „Аурубис България“ трябва да покрива 20% от нуждите си с „ин-хаус“ произведена енергия, а до 2050 г. половината от консумацията да е от собствени възобновяеми източници.
Енергийна ефективност
„Технологиите за намаляване на консумираната енергия включват подмяна на електрическите двигатели и трансформатори с нови, които са с по-висока ефективност, инсталиране на честотни инвертори ниско и средно напрежение, въвеждане на режими на работа на електропреносната мрежа, които осигуряват по-малки загуби“, разказва инж. Петко Иванов, ръководител „Енергоносители“ в „Аурубис България“. И добавя: „Работим и по проект за допълнително използване на отпадъчната топлина за производство на електрическа енергия. Подменяме осветлението в цеховете и административните сгради с LED. Извършва се и постепенна подмяна на автомобилите и локомотивите от вътрешнозаводския транспорт с електрически“. За да използва в максимална степен възможностите на системите, компанията набляга на обучението на персонала за работа с тях. Показателят „kWh / тон продукция“ на българското предприятие е вече по-добър в сравнение с редица други заводи в същия сектор. За цялата група „Аурубис“ този процес е с особена важност, като освен на финансовия аспект, се обръща сериозно внимание и на екологичния ефект от мерките. Само от фотоволтаичния парк „Аурубис-1“ ще бъдат пестени 15 000 т въглеродни емисии годишно или над 225 000 т за планирания период на експлоатация, ако същото количество ток се произвеждаше от въглищна централа.
Водородът като гориво
Групата „Аурубис“ започна тестове в промишлен мащаб за използване на водород вместо изкопаеми горива, тъй като водородът се очертава като една от основните енергийни алтернативи в следващите десетилетия. „Засега е скъп, но с развитието на технологиите ще стане конкурентен на класическите горива. Ако погледнем назад - така е било с всички новаторски решения. Всяка нова парадигма първо е била посрещана със скептицизъм - и парната машина, и двигателите с вътрешно горене, и налагането на променливия ток. В началото всички тези решения са изглеждали трудно приложими за масови нужди“, коментира инж. Петко Иванов. И обяснява, че в медодобива първи колегите им в Хамбург са започнали тестове с водородно гориво в реален промишлен мащаб. Засега резултатите са обнадеждаващи. Подобни тестове ще се проведат и в други заводи от Групата. Очакванията са в следващите десетилетия инфраструктурата, изградена за природен газ, да се използва и за пренос на водород, който да служи като гориво.
Няма връщане назад
Променя се средата, променят се и предизвикателствата пред бизнеса. Та кой само допреди няколко години си е мислил, че онзи, който произвежда мед например, ще трябва да се специализира и в производството на електроенергия. Но днес не е вчера и затова една от основните цели на „Аурубис България“ продължава да е намаляването на външното потребление на електроенергия, за да може производството да остане конкурентно на световните пазари и занапред. Този процес е ключов при вземането на решения за нови инвестиции.
Засега водородът е скъп, но с развитието на технологиите ще стане конкурентен на класическите горива, казва инж. Петко Иванов - Снимка Аурубис България