Междуградските автобуси ще спрат на 13 януари заради тол системата
Представители на транспортния бранш излизат на национален протест другата седмица
Представители на транспортния бранш излизат на национален протест на 13 януари заради въвеждането на тол системата. В знак на недоволство от новите правила автобусните превозвачи ще спрат да превозват пътниците, а доставките на търговските вериги ще бъдат спрени. Това обяви председателят на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев в интервю за БНР.
„Не сме против тол системата, но сме против обхвата ѝ. Не сме съгласни с правене на политика на инат, с несъобразяване с аргументите, които се поставят в един диалог. Ние сме против несправедливите обхвати и цени на тол системата и срещу опасностите от нерегламентираните превози на пътници“, каза още Арабаджиев. Той даде за пример Чехия, където от 1 декември 2019 г. вече е факт тол системата, но тя е с обхват между 4 и 5% на първокласните пътища. „А в България, според проекта на регионалното министерство, обхватът на тол системата ще е 30%“, възмути се Арабаджиев.
Превозвачите искат намаляване на обхвата на тол системата, както и намаляване на тарифите за ползване на пътищата. „Ние предложихме тежкотоварните камиони с тегло над 12 тона с четири оси да плащат между 9 и 18 стотинки на километър“, обясни председателят на Съюза на международните превозвачи. Това е наполовина на вече обявените тарифи от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) за този тип превозни средства. Всички шофьори на камиони с тегло над 12 тона, с четири оси, ще плащат между 18 и 36 ст. на километър за всички автомагистрали, обявиха от МРРБ.
По думите му вече няма смисъл за диалог с МРРБ и затова започва ефективен национален протест на 13 януари. По отношение на калкулатора за изчисление на това колко ще струва на един превозвач да премине от точка А до точка Б, Арабаджиев е категоричен: „Да пуснеш един калкулатор не означава, че си готов за тол системата. Никой превозвач не знае с какви бордови устройства ще се работи, на какви цени“.
„В процеса на общественото обсъждане всички транспортни организации дадоха един куп предложения и становища и бяха приети нула. Когато ти не се съобразиш с бизнеса, не чуеш нито едно негово предложение, не го отчетеш като разумно, това за нас е арогантно отношение”, каза още Арабаджиев.