Българска игра учи децата на история чрез загадки
Компанията набира финансиране чрез голям инвестиционен посредник, набира още хора за екипа си
Зент, Дусана и Котис - това са част от персонажите, които ще оживеят след реализацията на новия проект за компютърна игра Pillars of History на българската компания Tritan Studios. Economic.bg разговаря с двама от съдружниците в компанията как се е родила идеята за автентична историческа игра, която да образова чрез загадки.
Как се роди идеята да направите историческа игра?
Еньо Зяпков: Всичко започна преди две години. Предложих на моя приятел Божидар Бакев да направим обща фирма и да се насочим към този бранш. Божидар също като мен се занимава с комуникации, а игрите са наша страст от детските ни години. Това е нещо, което ни разтоварва, а в последствие ни докара и доход. Всичко се случи доста бързо, разписахме над десет идеи – от детски до тактически игри. С най-добрите от тях решихме да направим разговори с компаниите в България, които разработват компютърни игри, за да видим възможностите за съвместна работа. Решихме да инвестираме наши средства, но имахме нужда от технически екип. Това беше основният план, шест месеца по-късно се отказахме от него, защото установихме, че компаниите имат свои планове и ангажименти, което ни накара да наберем наш собствен екип.
В същото време проучвахме как би реагирал пазара на различни видове игри, кои са най-сериозните предстоящи и излезли заглавия. Последва набиране на екип и много преобразувания. Активно работим по играта през последните шест месеца. Вече сме четирима партньори заедно с Радостин Стойчев и Иван Фортунов. Така се роди Tritan Studios.
Радостин Стойчев: Проучвахме платформи, чрез които да пласираме играта. Както и с всички възможности за финансиране за реализацията на Pillars of History.
Как финансирате разработването й?
Радостин Стойчев: Работим с голям инвестиционен посредник и очакваме финансиране, защото големи компании са реагирали позитивно на нашия проект. Всеки ден ще изкарваме нови неща около историите и героите, за да популяризираме играта сред повече хора и ще съберем нужната ни обратна връзка, което ще ни подпомогне да я подобрим. При добро финансиране ще имаме готовност да представим бета версия на играта до няколко месеца.
Еньо Зяпков: Финансираме сами, всичко до момента е с наши средства. Предстоят ни преговори с чужди компании и инвеститори, засега искаме да я обявим първо у нас, защото това все пак е българска игра с изцяло български екип.
Решихме да направим RPG игра с хиляди куестове и сюжетни линии, а не мобилно приложение. За това е необходим и голям екип, както и повече пари. От това зависи колко време ще ни отнеме разработването й.
Колко души стоят зад разработването на Pillars of History?
Радостин Стойчев: Всеки член от екипа ни има своите задължения. Аз се занимавам с програмирането, общо взето с цялата техническа част, срокове и реализация. Иван се занимава с дизайна на играта, той има дългогодишен опит в Gameloft. Имаме двама копирайтъри, които пишат историите за играта, както и маркетинг експерт.
За реализацията на проекта ни помагат 2D художник, който прави основните рисунки на играта, както и 3D художник за предметите. Ние не използваме закупени наготово неща, всичко е уникално и дава различно усещане. Това е различното в нашия проект, защото в момента на пазара има игри, които се различават единствено по сюжетите и имената си. Последният в списъка, но не и по-важност, е човекът, който подготвя Kickstarter кампанията ни и отговаря за нашите финанси. Постепенно ще наемем още един програмист, един или двама 3D художници, за да направим по-качествени обектите в играта, аниматор и level дизайнер, както и тестови играч.
Еньо Зяпков: За да осъществим идеята си, използваме външни консултанти, които ни помагат в това Pillars of History да е достоверна исторически. Това са историкът Светлозар Теохаров, участвал в екипа на проф. Николай Овчаров по време на разкопките на Перперикон, и Милен Николов, директор на Регионален Исторически музей – Бургас. Историята е много по-интересна от фентъзито, защото е пълна със събития, които сега биха ни се стрували невероятни, особено по начина, пресъздадени от древните хронисти.
Сюжетът на играта е свързан с българската история, но не само ...
Еньо Зяпков: Всичко започна от това, какво би било интересно на младите хора. Установихме, че много от тях не се интересуват от четене. Решихме да направим игра, която да образова. Избрахме период, който е много благодатен – годините след 700 г. сл. Хр., което е времето на кан Тервел, а българската държава е още много млада. Случват се няколко войни, възкачване на поредица от източно римски императори, както и движение на племена и народи – от славяни до хуни, хазари, авари и много други. Преди това се е случила първата обсада на Константинопол от арабите, а нахлуването на им започва и продължава стотици години оттогава насам. Изобщо, много интересен период, който се опитваме да предадем по занимателен начин чрез загадки и куестове.
Разписахме седем персонажа, всеки един от тях има своя уникална история - двама византийци, двама славяни, двама българи и един тракиец. Въпреки че траките към този момент са оцелели единствено по-високите части на планините, голяма част от тях са християнизирани и романизирани.
Почерпихте ли опит от други български и чужди игри, които са свързани с историческа тематика?
Еньо Зяпков: Разбира се, добре познатите Tzar: The Burden of the Crown и Imperia Online са добри примери, но почти всички те са с много висок процент фентъзи в сюжетите им. Решихме при нас да няма магия, да няма летящи дракони, които бълват огън. Осъзнахме, че аудиторията ни е доста по-ограничена от останалите проекти, но затова сме и уникални.
По-лесно е да направите игра за популярните мобилни платформи. Не скачате ли прекалено високо с този проект?
Радостин Стойчев: Изработката е по-лесно, но конкуренцията е огромна и е по-трудно да се пробие. За Android има 400 000 игри, докато на нашия пазар са 40 пъти по-малко. Всеки ден на платформата на Google се качват 1000 нови приложения и още толкова „умират“, т.е. по-трудно е играта ни да стане успешна. Всъщност по-големият процент хора играят игри на компютър, а не на телефон, така че за нас това е правилният избор.
Работили сме по проекти, които са по-малки за компютър и мобилни платформи. Направихме малка историческа игра, която с малка инвестиция постигна много добър резултат. Също така в миналото реализирахме занимателни игри за деца. Стъпваме на този опит, за да направим нещо по-голямо.
Запознати сме и с възможността на по-късен етап да пуснем играта и за конзоли. За Sony таксата е доста сериозна, но шансът за успех е доста висок, но все още не предстои в близко бъдеще.