Бизнесът в САЩ: Под прицела на Тръмп
Яда си американският президент най-често стоварва върху медиите, с които не е съгласен
~ 4 мин.
В рамките на две седмици акциите на Amazon се обезцениха с над 10%
заради атаките на американския държавен глава Доналд Тръмп срещу онлайн
търговеца. Словесните му закани не само не са първите срещу гиганта, но и
са едни от многото на президента към бизнеса в Съединените щати. CNN е
изготвил любопитен очерк на атаките на Тръмп към различни компании,
откакто застана начело на страната.
Яда си американският президент най-често стоварва върху медиите, с които не е съгласен, или които явно го критикуват. Това обикновено се случва чрез публикации в социалната мрежа Twitter, а последиците за въпросните бизнес организации често са свързани със срив на акциите и пазарната им капитализация. Общо тези компании дават работа на 1.75 млн. души и генерират приходи за стотици милиарди долари.
Тръмп не е първият американски президент с остри нападки към бизнеса. В миналото Кенеди например е атакувал стоманодобивните компании заради повишаването на цените, а Никсън тайно погна някои неудобни новинарски служби.
"За разлика от случая с Кенеди, обаче, този на Тръмп не изглежда като да е обвързан с воденето на определен курс политика", отбелязва Джилиан Зелизър, професор по история и обществени въпрос в Принстънския университет.
Според историка Тимъти Нафтли действията на сегашния държавен глава по-скоро съответстват на тези на Никсън. „Изглежда, че президентът иска да дискредитира опонентите си“, казва той. За разлика от предшественика си обаче Тръмп не се свени да говори гръмко и на всеослушание за тези неща.
Ето и към кои компании 45-ят президент на САЩ насочи гнева си през последната една година:
ABC News
Въпреки че се опитва да е предпазлив, що се отнася до поведението си към медиите, Тръмп все пак погна ABC News. Това се случи, когато разследващият репортер Брайън Рос направи грешка за бившия съветник по националната сигурност Майкъл Флин.
Amazon
В поредица от туитове президентът обвинява интернет гиганта, че ощетява пощенските служби и намеква за прилагането на регулаторни рестрикции.
Boeing
През декември 2016 г., още преди да встъпи в длъжност, Тръмп разкритикува аеропроизводителя за високата цена на новия самолет Air Force One. Часове по-късно изпълнителният директор на компанията разговаря с държавния глава, за да го поздрави за победата и да поеме отговорност за контролирането на разходите за машината.
CBS
Тръмп погна и CBS за „фалшиви новини“.
CNN
CNN е поредната медия, попаднала под словесните атаки на президента – отново с обвинение за разпространяване на „фалшиви новини“.
Comcast, MSNBC и NBC
Темата отново са „фалшивите новини“
Delta
Когато Тръмп обяви първата си забрана за пътуване през януари 2017 г., на летищата настъпи хаос, а той обвини за „големите проблеми“ компютърната система на Delta Air Lines (DAL), довела до закъснения и отмяна на около 300 полета.
ESPN
След като журналистът на ESPN Джамел Хил написа в Twitter, че Тръмп е „поддръжник на идеята за превъзходство на бялата раса“ и го нарече „най-невежия и отвратителен президент“, държавният глава не пропусна да му върне на нападката в същата социална мрежа.
Facebook
През октомври 2017 г. американският президент обвини най-голямата социална мрежа, че е „анти-Тръмп“ и заема страната на Хилъри Клинтън.
General Motors
Тръмп погна и автомобилния производител с думите: Правете Chevrolet Cruze в Съединените щати или плащайте „голям граничен данък“. Две седмици по-късно GM обяви, че ще инвестира поне 1 млрд. долара в американски заводи и се ангажира да създаде или запази около 7 000 работни места през следващите години.
Lockheed Martin
През декември 2016 г. Тръмп погна още една компания в областта на самолетостроенето. Флотилията изтребители F-35 също привлече вниманието му заради високата си цена.
Merck
Изпълнителният директор на Merck Кенет Фрейзър беше първият, напуснал бизнес съвета на американския президент заради слабата реакция на Тръмп срещу агресията на шествие на бели националисти в Шарлотсвил, Вирджиния. Това провокира държавния глава да реагира остро в Twitter.
New York Times
Тръмп си създаде навик да критикува „неуспешния New York Times” във връзка с отразяването на неговото управление.
NFL
Тръмп не пропусна да разкритикува и Националната футболна лига, като оспори правото на играчите да протестират по време на химна срещу социалната несправедливост.
Nordstrom
През февруари 2017 г. Nordstrom заяви, че няма да закупи артикули на марката „Ivanka Trump“. Президентът разтърси социалната мрежа с коментар, че дъщеря му е била „третирана толкова несправедливо“.
Toyota
През 2015 г. автомобилният производител обяви план за откриване на завод в Мексико, а през януари 2017 г. Тръмп каза, че Toyota я чака „голям граничен данък“, ако не построи фабрика и в САЩ. Няколко месеца по-късно компанията сподели, че ще изгради нов цех за 1.6 млрд. долара в Съединените щати, а президентът приветства инициативата като „чудесна инвестиция в американското производство“.
Washington Post
Тръмп от години критикува Джеф Безос, собственик освен на Amazon и на Washington Post, за политиката на медията. Откакто е президент си намира поводи да го прави още по-често, като темата са „лобистките оръжия срещу Конгреса“, така че политиците да не гледат монополното положение на Amazon.
Яда си американският президент най-често стоварва върху медиите, с които не е съгласен, или които явно го критикуват. Това обикновено се случва чрез публикации в социалната мрежа Twitter, а последиците за въпросните бизнес организации често са свързани със срив на акциите и пазарната им капитализация. Общо тези компании дават работа на 1.75 млн. души и генерират приходи за стотици милиарди долари.
Тръмп не е първият американски президент с остри нападки към бизнеса. В миналото Кенеди например е атакувал стоманодобивните компании заради повишаването на цените, а Никсън тайно погна някои неудобни новинарски служби.
"За разлика от случая с Кенеди, обаче, този на Тръмп не изглежда като да е обвързан с воденето на определен курс политика", отбелязва Джилиан Зелизър, професор по история и обществени въпрос в Принстънския университет.
Според историка Тимъти Нафтли действията на сегашния държавен глава по-скоро съответстват на тези на Никсън. „Изглежда, че президентът иска да дискредитира опонентите си“, казва той. За разлика от предшественика си обаче Тръмп не се свени да говори гръмко и на всеослушание за тези неща.
Ето и към кои компании 45-ят президент на САЩ насочи гнева си през последната една година:
ABC News
Въпреки че се опитва да е предпазлив, що се отнася до поведението си към медиите, Тръмп все пак погна ABC News. Това се случи, когато разследващият репортер Брайън Рос направи грешка за бившия съветник по националната сигурност Майкъл Флин.
Amazon
В поредица от туитове президентът обвинява интернет гиганта, че ощетява пощенските служби и намеква за прилагането на регулаторни рестрикции.
Boeing
През декември 2016 г., още преди да встъпи в длъжност, Тръмп разкритикува аеропроизводителя за високата цена на новия самолет Air Force One. Часове по-късно изпълнителният директор на компанията разговаря с държавния глава, за да го поздрави за победата и да поеме отговорност за контролирането на разходите за машината.
CBS
Тръмп погна и CBS за „фалшиви новини“.
CNN
CNN е поредната медия, попаднала под словесните атаки на президента – отново с обвинение за разпространяване на „фалшиви новини“.
Comcast, MSNBC и NBC
Темата отново са „фалшивите новини“
Delta
Когато Тръмп обяви първата си забрана за пътуване през януари 2017 г., на летищата настъпи хаос, а той обвини за „големите проблеми“ компютърната система на Delta Air Lines (DAL), довела до закъснения и отмяна на около 300 полета.
ESPN
След като журналистът на ESPN Джамел Хил написа в Twitter, че Тръмп е „поддръжник на идеята за превъзходство на бялата раса“ и го нарече „най-невежия и отвратителен президент“, държавният глава не пропусна да му върне на нападката в същата социална мрежа.
През октомври 2017 г. американският президент обвини най-голямата социална мрежа, че е „анти-Тръмп“ и заема страната на Хилъри Клинтън.
General Motors
Тръмп погна и автомобилния производител с думите: Правете Chevrolet Cruze в Съединените щати или плащайте „голям граничен данък“. Две седмици по-късно GM обяви, че ще инвестира поне 1 млрд. долара в американски заводи и се ангажира да създаде или запази около 7 000 работни места през следващите години.
Lockheed Martin
През декември 2016 г. Тръмп погна още една компания в областта на самолетостроенето. Флотилията изтребители F-35 също привлече вниманието му заради високата си цена.
Merck
Изпълнителният директор на Merck Кенет Фрейзър беше първият, напуснал бизнес съвета на американския президент заради слабата реакция на Тръмп срещу агресията на шествие на бели националисти в Шарлотсвил, Вирджиния. Това провокира държавния глава да реагира остро в Twitter.
New York Times
Тръмп си създаде навик да критикува „неуспешния New York Times” във връзка с отразяването на неговото управление.
NFL
Тръмп не пропусна да разкритикува и Националната футболна лига, като оспори правото на играчите да протестират по време на химна срещу социалната несправедливост.
Nordstrom
През февруари 2017 г. Nordstrom заяви, че няма да закупи артикули на марката „Ivanka Trump“. Президентът разтърси социалната мрежа с коментар, че дъщеря му е била „третирана толкова несправедливо“.
Toyota
През 2015 г. автомобилният производител обяви план за откриване на завод в Мексико, а през януари 2017 г. Тръмп каза, че Toyota я чака „голям граничен данък“, ако не построи фабрика и в САЩ. Няколко месеца по-късно компанията сподели, че ще изгради нов цех за 1.6 млрд. долара в Съединените щати, а президентът приветства инициативата като „чудесна инвестиция в американското производство“.
Washington Post
Тръмп от години критикува Джеф Безос, собственик освен на Amazon и на Washington Post, за политиката на медията. Откакто е президент си намира поводи да го прави още по-често, като темата са „лобистките оръжия срещу Конгреса“, така че политиците да не гледат монополното положение на Amazon.