BMW изпраща трудна 2020 г. в България
Продажбите на марката са намалели значително, а електрическото бъдеще изглежда далеч
Коронакризата е голямото предизвикателство за всички сектори, очаквано тя нанесе сериозни щети и на автомобилния сектор. В България BMW отчита 25% по-малко продажби за 2020 г., което все пак е доста под спада на глобалния пазар, обясни управляващият директор на дружеството у нас Александър Миланов. По думите му в България дори и най-малките разклащания се отразяват на продажбите на нови автомобили.
През миналата година в страната са продадени 869 автомобила с марката BMW, при MINI спадът е 17% с реализирани 85 коли.
Миланов коментира, че това са автомобили, доставени на крайни клиенти на територията на странната и в бройката не влизат корпоративните сделки и други модели на доставки.
Разбивката по модели показва, че X5 продължава да е най-продаваният автомобил у нас – 125 коли. Според Миланов причината за успеха му в глобален мащаб е, че той е универсален и чудесно се вписва в представата на потребителите по цял свят за това какво представлява оптимален, семеен съвременен автомобил, а специфичните му BMW-качества дават възможност да доминира на пазара в България.
По продажби следват X7 (101), X6 (95), X3 (73), Серия 3 (66) и X1 (60). Доминиращо е пазарното търсене на автомобили с xDrive задвижване – 85%. sDrive остава с 15% дял.
Тенденцията показва, че в България нараства делът на бензиновите автомобили във всички сегменти – 36% от продажбите, но дизелът остава по-предпочитан (48%). Хибридните електрически автомобили са с дял от 13%, а електрическите остават с минимален – 3%. Според Миланов обаче електромобилите на българския пазар вече се радват на нарастващо търсене.
Любопитното в числата е, че България е в топ 3 на дял при продажбите на серия М по света.
Ел-бъдещето е далеч
В България все още липсва държавна политика за електрификация на автомобилния парк, обясниха от компанията. Секторът обаче се надяват да види промяна.
„Темите, които интересуват българина не са толкова свързани с иновативната мобилност. В дневния ред на политическите играчи не е приоритет иновацията в сферата на мобилността, тя дори не се и споменава в програмите на повечето“, обясни Миланов. Според него в държава, в която има толкова много проблеми, мобилността остава на заден план.
„Естествено е да има интерес в институциите за това как индустрията и потребителите виждат предизвикателствата. Импулсите в България идват по две линии – безопасността на движението и въздуха, който дишаме. Тези теми са кампанийни – те ескалират в зависимост от конкретни събития, те не са във фокуса на държавната политика, че да се води стратегически подход за това българите да карат електрифицирани автомобили“, каза още той и добави, че малки стъпки са необходими, за да доведат до промяна.
BMW обаче отчита 50% растеж на електрифицираните автомобили в Европа през 2020 г. Според прогнозите до 2030 г. – 50% от колите на континента ще са електрически.