Децата не са глупави, а жертва на неадекватното образование
В България съществува паралелна образователна система, твърдят учители
Системата на образованието са учителите,
учениците и министерството. Всяка от страните носи отговорност за настоящото
състояние на просветата, но най-малко отговорни са учениците. Те са в ролята на
жертва на неадекватността на българското образование. Това заяви пред bTV преподавателят по български
език и литература Албена Руневска.
Повод за коментара й станаха поредните изключително ниски резултати на изпитите след VII и след XII клас. Общата неграмотност е много по-голям проблем от двойките, както и факта, че с изключително нисък процент на верните отговори получаваш „Среден (3)” и практически оценката е достижима даже само с налучкване.
„Българското училище е дълбоко остаряло, за да отговаря на потребностите на учениците”, посочи Руневска и подчерта, че не може да говорим, че сегашните деца са „тъпи” и „ограничени“ – те просто са по-различни от тези през 90-те, които са имали друг вид отношение към учителите.
Колегата й Красимира Божкова посочи, че за първи път държавният зрелостен изпит по математика се е покривал напълно със задължителния минимум. По думите й в VII клас все още има разминаване и това е показателно, че при изработката на задачите трябва да има действащи учители.
„Държавният зрелостен изпит от години е перфектен, отговаря в цялост на учебно-изпитната програма, обаче учениците не са в състояние да покрият успешно тези изисквания без да се обучават паралелно”, заяви Руневска.
Според нея вече се е обособила съвсем легална паралелна система на образование под формата на голям брой школи. Тъй като училището не може да подготви децата, родителите са принудени плащат 2 пъти.
Като алтернатива Божкова предложи осигуряването на допълнителни часове за подготовка за матура в училище. Руневска обаче посочи, че ЗИП часовете трябва да са по специална програма и, поне по литература, се изисква включването на нови произведения, а не затвърждаване на наученото по старите: „Трябва да се надлъгваме на дребно”.
„Ние работим по едни програми, които са претоварени като материал. Обемът е огромен, има проблем и с философията на самите програми”, допълни тя и посочи, че проблемите няма да бъдат разрешени, докато не отпаднат „тези списъчни състави от автори и произведения”.