DP World превръща пристанище Констанца в Ро-Ро център на Черно море
Инвестицията на стойност 75 млн. долара ще намали движението по пътищата в България и водния трафик през Босфора
DP World, един от най-големите пристанищни оператори в света, планира да изгради в румънското пристанище Констанца първия терминал за камиони и полуремаркета (Ро-Ро), както и най-големия карго терминал, съобщава Romania Insider. Базираната в Дубай компания потвърди инвестицията, която възлиза на обща стойност 75 млн. долара.
Двата проекта ще бъдат частично финансирани с европейски средства и са планирани за завършване през юли – септември 2023 г.
От началото на следващата година Турция ще тества Ро-Ро фериботна линия до Румъния. Така турските власти искат да насърчат износа на стоки, като зеленчуци и плодове, за ЕС, но и да получават повече зърнени храни по същия маршрут.
Транспортирането на товари, включително контейнери, с ферибот би било по-евтино и би избегнело движението по пътищата в България, но също и в Босфора, пише румънското издание.
Ро-Ро терминалът
Ро-Ро терминалът ще транспортира камиони и полуремаркета, пълни със стока. Това ще е първият такъв терминал в Черно море, което според DP World, е „най-слабо развитото от европейските морета по отношение на Ро-Ро транспорт.“
Развитието на този терминал отваря вратите за пристанище Констанца да се превърне в Ро-Ро транспортен център на Черно море, чрез разработване на маршрути до Турция, но и до Грузия“, коментираха представители на DP World.
Капацитетът на Ро-Ро терминала ще бъде 400 места за камиони, като годишно обемът на трансферите ще стига до 45 хил. единици през първата фаза на проекта, а през втората – до 80 хил. единици. Меморандумът за разбирателство по този проект бе подписан през юни тази година, когато бяха разкрити повече подробности.
Новият терминал ще обслужва един кораб на ден и така ще поеме приблизително една трета непридружени ремаркета и две трети от камиони, придружавани от шофьори. Камионите с шофьор ще се отправят директно към магистралната мрежа, но очакваме непридружените товари да бъдат качвани на влак“, обясни Космин Карстеа, главен изпълнителен директор на DP World Румъния.
Преди седмица стана ясно, че и ЕС финансира с 1 млрд. евро модернизацията на пристанище Констанца. Така жп мрежата на порта ще бъде изцяло обновена.
Карго терминалът
Планираният карго терминал ще бъде предназначен за товарене и разтоварване на извънгабаритни товари, които имат голям обем и тегло. Този терминал ще обработва нехомогенни стоки с различни форми, обеми и тегло. Това е първият подобен терминал в Румъния, позволяващ обработката на стоки с обем до 1000 тона.
Ро-Ро терминалът ще се простира на площ от 7 хектара, а карго терминалът – на 4.4 хектара. Инвестицията включва и офис сграда с помещения за контролните органи.
В момента DP World има приблизително 600 служители в Румъния и е инвестирала 120 млн. долара през 18-те години на дейност в страната.