Държавата преподписа договора за Летище София и отложи концесионните такси
Анексът стана факт по желание на „СОФ Кънект“
Българската държава подписа анекс към договора с новия стопанин на Летище София, с което официално се отсрочва дължимата годишна концесионна такса през първите 10 години. Стъпката идва след настояването на „СОФ Кънект“, което отиващото си правителство прие без явни възражения. Сред мотивите се изтъква кризата във въздушния транспорт, предизвикана от коронавирусната пандемия.
Целта и предназначението на допълнителното споразумение, е да бъде възстановен икономическият баланс на концесията, нарушен поради пандемията от COVID-19. Този баланс е равновесието между ползите за страните и отчитането на поетите от тях рискове“, коментира министърът на транспорта Росен Желязков.
В прессъобщение на ведомството се изтъква, че отлагането на плащането на годишни концесионни възнаграждения не лишава българската държава от тях, тъй като те продължават да се дължат от концесионера. Предвидена е възможността при преодоляване на последиците от пандемията, плащанията да се възстановят преди изтичане на срока на отлагане.
Въпреки отсрочката „СОФ Кънект“ все пак ще плати първоначалното концесионно възнаграждение в размер на 660 млн. с ДДС. С Допълнителното споразумение към Концесионния договор се увеличава размерът на инвестициите в летище София за срока на концесията от 608 млн. евро на 624 млн. евро.
Към момента летище София е сред малкото летища на Балканите, които все още се управляват от държавен оператор, което го лишава от възможности за развитие и инвестиции в сравнение с останалите летища в региона. Портовете в Румъния също търсят възможности за разширяване чрез привличане на международен оператор, включително летищата в Албания (Тирана и Вльора) са в процедура за концесиониране.