ЕК предлага радикална промяна при финансирането на по-бедните държави
Кохезионният фонд на стойност 392 милиарда евро може да бъде трансформиран и да се въведе моделът „пари срещу реформи“
На държавите членки може да им се наложи да започнат да изпълняват конкретни цели, ако искат да получават средства по кохезионната политика на Европейския съюз. Досега парите за сближаване, които са на стойност 392 млрд. евро за периода 2021 – 2027 г., се отпускаха по договорени критерии. Средствата са предназначени основно за стимулиране на растежа в по-бедните държави, като България, които да догонват по-богатите.
Промяната е част от широкообхватния план на Европейската комисия, който вече е подкрепен от 27-те комисари, съобщава POLITICO.
Има широка подкрепа за финансиране, основано на резултатите“, пише Комисията.
Все още предстои тя да излезе с официално предложение. А след като това се случи, отделните правителства ще трябва също да се произнесат.
Украйна и Западните Балкани променят дебата
Кохезионното финансиране представлява голяма част от седемгодишния бюджет на ЕС, който е на стойност 1.2 трилиона евро, и е насочено към намаляване на разликата между по-богатите и по-бедните региони. Всички най-бедни страни в ЕС – от Португалия на запад до Унгария и България на изток, се възползват изключително много от финансирането, което до голяма степен се фокусира върху околната среда и транспортната инфраструктура, като нови магистрали например.
Реформата е на дневен ред, защото служителите на ЕС вече се подготвят за възможно разширяване на Блока към Украйна и страните от Западните Балкани, където голяма част от тези пари ще бъдат използвани, за да им помогнат да наваксат икономическото изоставане спрямо съществуващите членове.
През последните години ЕС се бори да убеди някои страни, особено Унгария и Полша, да се придържат към демократичните стандарти и задържа известно финансиране, но по много ограничен начин. Поставянето на кохезионното финансиране в зависимост от реформите от самото начало на членството на дадена страна може да е от полза на Комисията, когато иска да задължи правителствата да има „правилна“ позиция.
Няма да е лесно да се постигне обаче.
По принцип това може да бъде лекарство, но на практика е супер трудно“, каза Жолт Дарвас от базирания в Брюксел мозъчен тръст Bruegel.
Той добавя, че предишните системи, обвързващи паричните плащания с конкретни цели, са били тромави.
Пестеливите страни, главно от Северна Европа, отдавна твърдят, че текущите разходи за сближаване – които в момента са силно изкривени към регионите в Южна, Централна и Източна Европа – са неефективни, каза той.
Бюрокрация и строги одити
Моделът ще разшири подобен формат към правилата, свързани с Националния план за възстановяване на ЕС, който беше договорен през 2020 г. за смекчаване на икономическите последици от Covid-19.
При тази схема Брюксел обвърза паричните трансфери с приемането на вътрешни реформи.
Възможно е обаче да има известно отблъскване, тъй като този модел беше силно критикуван от някои правителства. Изплащането на пари по Фонда за възстановяване беше изпълнено с бюрокрация поради строгите одити и контрол, каза Дарвас.
Част от парите по настоящите програми за сближаване също са свързани с изпълнение на конкретни цели, но страните членки не са склонни да използват тези средства, каза служител на ЕС пред POLITICO.
В доклада си Комисията пише, че моделът „пари срещу реформи“ може потенциално да „ускори финансовото прилагане и да увеличи ориентацията на политиката към резултатите“.
Изпълнителният орган на ЕС посочи, че подходът, „базиран на резултатите“, насърчава държавите от ЕС да приемат реформи и „награждава напредъка по пътя“.
Но ЕС не иска да копира точно модела на Фонда за възстановяване. Документът насърчава по-голямото участие на местните общности и заинтересованите страни – нещо, което липсва в структурата на Фонда за възстановяване, според критиците.
Текстът на документа подчертава необходимостта от силни системи за одит и контрол. Одитният надзорен орган на ЕС разкритикува Фонда за възстановяване заради предполагаемите му слаби проверки за борба с измамите.
Докладът ще бъде включен в предстояща дискусия относно новия седемгодишен бюджет на ЕС, който ще влезе в сила през 2028 г. Комисията ще направи официално предложение, което ще трябва да бъде единодушно одобрено от националните столици преди това.
Съфинансирано от Европейския съюз. Изразените възгледи и мнения обаче принадлежат изцяло на техния(ите) автор(и) и не отразяват непременно възгледите и мненията на Европейския съюз или на Европейската комисия. За тях не носи отговорност нито Европейският съюз, нито Европейската комисия.