Електробус вече обслужва линия №123 в София
Още няколко електрически автобуса ще тръгнат по други линии в столицата до началото на март
Първият електробус на "Столичен електротранспорт" се движи по линия №123 от 2 януари тази година, а от 17 януари тя ще бъде с удължен маршрут, като в обслужването му ще се включат още два електробуса, обясни за Economic.bg инж. Евгени Ганчев, ръководител на "Столичен електротранспорт". Новата електролиния беше представена от столичния кмет Йорданка Фандъкова днес.
След пускането на удълженото трасе на линия №123 квартал "Слатина" ще бъде свързан с "Цариградско шосе", Студентски град и "Смеоновско шосе".
"С кмета на "Слатина" смятаме, че линията ще бъде удобна и полезна за хората, които живеят в този район. След първите две електролинии, както го наричаме, които пуснахме в края на 2018 година. Сега, вече пускаме трета електрически линия и продължаваме до края на февруари с още две. Тоест три нови електролинии ще имаме в края на февруари",подчерта Фандъкова.
По думите на кмета целта е да се създадат 10 електро линии и до края на 2021 г. 20% от автобусите в София да са електрически.
В профила си във Facebook Фандъкова написа, че по данни на „Столичен автотранспорт“, който вече от година оперира първите две електролинии, сравнението е следното – за дизелов автобус 100 л/100 км, за газов – 60 л/100 км, за електрически – 16 л/100 км. Затова не съм съгласна с твърденията, че електробусите нямат място в София. "Да, първоначалните разходи са по-големи, но експлоатационните са в пъти по-ниски. Това е посоката, в която вървят европейските столици", казва тя.
Очаква се през февруари още две линии в столицата да бъдат "електрифицирани". Става въпрос за автобусите 84 и 184, които обслужват пътниците до Летище София. По тях ще се движат общо 15 електробуса, които са бързозарядни и ще се зареждат на крайна станция за около 6-7 минути, каквото беше изискването на дружеството, обясни пред Economic.bg инж. Евгени Ганчев.
"Цената на един електробус е 488 хил. евро, като това е много добра цена за Европейския съюз", добави Ганчев.
Въвеждането на този вид превозни средства е част от модернизацията на градския транспорт и мерките за подобряване качеството на въздуха в столицата, добавят от дружеството.
Новите превозни средства са поръчани от "Столичен електротранспорт" ЕАД по „Проект за въвеждане в експлоатация на нови електробусни линии на територията на гр. София”, финансират с кредит от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР). Той предвижда електробуси да заменят съществуващи автобусни маршрути.
Припомняме, че първите 20 електробуса тръгнаха в София по линиите 9 и 309 в столицата. Те се оперират от "Столичен автотранспорт" и са част от плана на Столична община за модернизиране на градския транспорт.