Генерираме добра печалба, която ще инвестираме в разрастване
Продължаваме да инвестираме в България, която е една от ключовите държави за компанията
Йозеф Варади, главен изпълнителен директор на Wizz Air:
~ 4 мин.
Йозеф Варади е главният изпълнителен директор на нискотарифната авиокомпания Wizz Air. Унгарската компания лети от и до България от 2005 г., а в момента оперира 44 маршрута от страната. Изпълнителният директор се съгласи да разговаря с репортер на Economic.bg за философията на най-голямата нискотарифна авиокомпания в Централна и Източна Европа, за финансовите резултати и за бъдещето на Wizz air в България.
- Г-н Варади, годината свърши. Какви са финансовите резултати на авиокомпанията за четвъртото тримесечие?
- Последното тримесечие на календарната 2017 г. отново бе много успешно за Wizz Air. Броят на пътниците се е увеличил с 24% спрямо същото тримесечие на предходната година до рекордните 7.1 млн. души, които са използвали нашата компания. Силното ни представяне през първите девет месеца на финансовата година (между април и декември – бел. ред.) и окуражителните данни за резервациите около Великденските празници ни позволяват да прогнозираме, че в периода януари-март 2018 г. ръстът на превозените пътници ще се ускори, а за цялата фискална година (между април 2017 и март 2018 г. – бел. ред.) увеличението ще достигне 25% до над 30 млн. превозени пътници.
През последното тримесечие на 2017 г. (третото фискално тримесечие – бел. ред.) печалбата ни се е увеличила с 3.6% на годишна база до рекордните 14 млн. евро. Приходите ни са нараснали с 24% и доближиха 423 млн. евро за периода октомври-декември.
- Каква ще бъде стратегията Ви за допълнително подобряване на финансовите резултати за в бъдеще?
- Генерирахме солидна печалба през годината, която смятаме да инвестираме правилно в разрастването на компанията и в увеличаване на нейния капацитет.
- Какви цели си е поставила компанията за тази година?
- Продължаваме да разработваме и да разрастваме бизнеса. Приключихме календарната година с 25% ръст на пътниците и очакваме подобно увеличение и през 2018 г. Тази година ще добавим 20 самолета към семейството на Wizz Air, като това е част от по-големият договор, който ще се изпълнява през следващите няколко години. През март ще получим 17 нови самолета, т.е. сме постоянно заети с разрастването на компанията и увеличаването на нейния технически капацитет.
- В края на миналата година обявихте сключването на голям договор с Airbus за доставка на 146 нови самолета A320. Какви очаквате да бъдат промените за компанията след такова голямо увеличение на флотилията?
Това е част от по-голям договор с Airbus. Ние направихме поръчка за общо 280 самолета, които трябва да бъдат доставени между 2018 и 2026 г. Това ни прави компания с високи цели за дълъг период от време. Осигурени са ни доставките на летателни машини за следващите 8-9 години.
- През миналата година Wizz Air пусна доста нови дестинации от и до България. Планирате ли нови линии през тази година?
- През миналата година започнахме да оперираме 10 нови маршрута от България, а за 2018 –планираме 5 нови. От София ще може да се пътува до Атина, Ница, Лисабон, Малага, а от летището във Варна - до Виена.
- Г-н Варади, годината свърши. Какви са финансовите резултати на авиокомпанията за четвъртото тримесечие?
- Последното тримесечие на календарната 2017 г. отново бе много успешно за Wizz Air. Броят на пътниците се е увеличил с 24% спрямо същото тримесечие на предходната година до рекордните 7.1 млн. души, които са използвали нашата компания. Силното ни представяне през първите девет месеца на финансовата година (между април и декември – бел. ред.) и окуражителните данни за резервациите около Великденските празници ни позволяват да прогнозираме, че в периода януари-март 2018 г. ръстът на превозените пътници ще се ускори, а за цялата фискална година (между април 2017 и март 2018 г. – бел. ред.) увеличението ще достигне 25% до над 30 млн. превозени пътници.
През последното тримесечие на 2017 г. (третото фискално тримесечие – бел. ред.) печалбата ни се е увеличила с 3.6% на годишна база до рекордните 14 млн. евро. Приходите ни са нараснали с 24% и доближиха 423 млн. евро за периода октомври-декември.
- Каква ще бъде стратегията Ви за допълнително подобряване на финансовите резултати за в бъдеще?
- Генерирахме солидна печалба през годината, която смятаме да инвестираме правилно в разрастването на компанията и в увеличаване на нейния капацитет.
- Какви цели си е поставила компанията за тази година?
- Продължаваме да разработваме и да разрастваме бизнеса. Приключихме календарната година с 25% ръст на пътниците и очакваме подобно увеличение и през 2018 г. Тази година ще добавим 20 самолета към семейството на Wizz Air, като това е част от по-големият договор, който ще се изпълнява през следващите няколко години. През март ще получим 17 нови самолета, т.е. сме постоянно заети с разрастването на компанията и увеличаването на нейния технически капацитет.
- В края на миналата година обявихте сключването на голям договор с Airbus за доставка на 146 нови самолета A320. Какви очаквате да бъдат промените за компанията след такова голямо увеличение на флотилията?
Това е част от по-голям договор с Airbus. Ние направихме поръчка за общо 280 самолета, които трябва да бъдат доставени между 2018 и 2026 г. Това ни прави компания с високи цели за дълъг период от време. Осигурени са ни доставките на летателни машини за следващите 8-9 години.
- През миналата година Wizz Air пусна доста нови дестинации от и до България. Планирате ли нови линии през тази година?
- През миналата година започнахме да оперираме 10 нови маршрута от България, а за 2018 –планираме 5 нови. От София ще може да се пътува до Атина, Ница, Лисабон, Малага, а от летището във Варна - до Виена.
- Имате 2 бази в България. Планирате ли да разширите дейността си в още градове, например Пловдив?
Wizz Air продължава да дискутира бизнес възможности с почти всички летища в Югоизточна Европа.
Разполагаме с 2 оперативни бази в България – в София със 7 самолета и във Варна с 1. Стремим се да разширим тези бази. Продължаваме да търсим възможности за разрастване на компанията в България с увеличаване на броя самолети, различни дестинации, повече маршрути и по-голям капацитет от места.
- Предвиждате ли нови инвестиции в България и региона тази година? В каква насока?
- Продължаваме да инвестираме в България, която е една от ключовите държави за компанията. Цифрите говорят сами – имаме ръст на пътниците от 47% за календарната 2017 г. в страната и гоним нови 22% за 2018 г. Пътуващите са доволни от услугите ни и обслужваме доста маршрути към и от България. През 2017 г. започнахме нови 10 маршрута от България, а както обявихме вече през 2018 г. стартираме нови 5, което прави общо 15 нови линии за толкова кратък период от време. Оперираме 44 маршрута до България от 3 летища в страната. Миналата година беше успешна за нас с отварянето на база във Варна, работим и с летищата в София и Бургас.
- Ще наемате ли нови служители в България?
- В момента имаме 300 служители в България. Занапред обмисляме да разширим обхвата на компанията с повече обслужвани маршрути, което неминуемо ще доведе до увеличаване на броя на работещите.
- Ще продължавате ли да поддържате по-евтините билети по маршрута Варна-София?
Това е нов маршрут и искаме да видим как работи и по възможност да продължим да го предлагаме на клиентите. Тъй като разстоянието е кратко, ние се конкурираме с други възможности за придвижване като коли, автобуси и др. В началото сме все още на експлоатацията на маршрута София-Варна.
- През миналата година Летище София изравни таксите на Терминал 1 и Терминал 2, а вие се оказахте ощетени от това. Какво се случва с този казус?
Продължаваме разговорите по тази тема. Смятаме, че таксите на двата терминала трябва да отговарят на предлаганото качество и не трябва да са еднакви, както е в случая. Терминал 2 предлага много повече възможности и в него са инвестирани повече средства. Надяваме се на резултати от комуникацията, която водим с Летище София.
- Разкажете ни повече за вашата Академия за пилоти, която открихте в Полша.
- Това е програма, която се опитва да събере и да подпомогне млади професионалисти в старта на тяхната кариера. Искаме да се уверим, че те ще получат правилната академична и тренировъчна база, както и техническа подготовка, която ще ги подготви за истинската работа във въздуха, след напускане на академията. Това е курс, който Wizz Air разработва и контролира, но ние работим с няколко различни училища за пилоти. Програмата започна в Полша, следва в Унгария, но в момента се обсъждат и други държави, включително и България, където тя да заработи.
Разбира се, програмата за пилоти е достъпна не само за желаещи от Полша и Унгария, но и за хора от всички страни. Нужно е да се подадат документи за участие, за да станеш част от академията.
Разполагаме с 2 оперативни бази в България – в София със 7 самолета и във Варна с 1. Стремим се да разширим тези бази. Продължаваме да търсим възможности за разрастване на компанията в България с увеличаване на броя самолети, различни дестинации, повече маршрути и по-голям капацитет от места.
- Предвиждате ли нови инвестиции в България и региона тази година? В каква насока?
- Продължаваме да инвестираме в България, която е една от ключовите държави за компанията. Цифрите говорят сами – имаме ръст на пътниците от 47% за календарната 2017 г. в страната и гоним нови 22% за 2018 г. Пътуващите са доволни от услугите ни и обслужваме доста маршрути към и от България. През 2017 г. започнахме нови 10 маршрута от България, а както обявихме вече през 2018 г. стартираме нови 5, което прави общо 15 нови линии за толкова кратък период от време. Оперираме 44 маршрута до България от 3 летища в страната. Миналата година беше успешна за нас с отварянето на база във Варна, работим и с летищата в София и Бургас.
- Ще наемате ли нови служители в България?
- В момента имаме 300 служители в България. Занапред обмисляме да разширим обхвата на компанията с повече обслужвани маршрути, което неминуемо ще доведе до увеличаване на броя на работещите.
- Ще продължавате ли да поддържате по-евтините билети по маршрута Варна-София?
Това е нов маршрут и искаме да видим как работи и по възможност да продължим да го предлагаме на клиентите. Тъй като разстоянието е кратко, ние се конкурираме с други възможности за придвижване като коли, автобуси и др. В началото сме все още на експлоатацията на маршрута София-Варна.
- През миналата година Летище София изравни таксите на Терминал 1 и Терминал 2, а вие се оказахте ощетени от това. Какво се случва с този казус?
Продължаваме разговорите по тази тема. Смятаме, че таксите на двата терминала трябва да отговарят на предлаганото качество и не трябва да са еднакви, както е в случая. Терминал 2 предлага много повече възможности и в него са инвестирани повече средства. Надяваме се на резултати от комуникацията, която водим с Летище София.
- Разкажете ни повече за вашата Академия за пилоти, която открихте в Полша.
- Това е програма, която се опитва да събере и да подпомогне млади професионалисти в старта на тяхната кариера. Искаме да се уверим, че те ще получат правилната академична и тренировъчна база, както и техническа подготовка, която ще ги подготви за истинската работа във въздуха, след напускане на академията. Това е курс, който Wizz Air разработва и контролира, но ние работим с няколко различни училища за пилоти. Програмата започна в Полша, следва в Унгария, но в момента се обсъждат и други държави, включително и България, където тя да заработи.
Разбира се, програмата за пилоти е достъпна не само за желаещи от Полша и Унгария, но и за хора от всички страни. Нужно е да се подадат документи за участие, за да станеш част от академията.