Глобалното производство започна значително да се забавя
Големите икономики се огъват под комбинираното въздействие на инфлацията, локдауните, санкциите и нарастващите лихви
Глобалната производствена дейност и движението на товари започнаха да се забавят, тъй като големите икономики се огъват под комбинираното въздействие на инфлацията, локдауните, санкциите и нарастващите лихвени проценти, предава Reuters.
Промишленото производство в световен мащаб през трите месеца между февруари и април е само с 3.75% по-високо в сравнение със съответния период година по-рано, сочат данни на холандското Бюро за анализ на икономическата политика (CPB).
Растежът прогресивно се е забави, след като достигна връх от близо 15% през първото тримесечие на 2021 г., когато основните икономики се възстановяваха от първата вълна на пандемията от коронавирус”, се казва в анализа „World trade monitor“ на CPB.
Производството изглежда е достигнало своя връх през февруари, след което започва да спада, тъй като Китай блокира няколко големи града, а санкциите и растящата инфлация удариха потребителските и бизнес разходи в Европа.
Проучванията на мениджърите по покупките за Съединените щати, еврозоната и Китай, показват, че разширяването на бизнес дейността губи инерция, а в Китай всъщност спада през второто тримесечие. От друга страна движенията на товари изглежда са достигнали своя връх още по-рано, около декември, и са с тенденция към спад от началото на годината.
Обемите на глобалната търговия са били с 3.76% по-високи през февруари-април в сравнение със същия период на предходната година - относително бавен темп на растеж. Най-новите данни обаче показват, че обемите са намалели с 0.3% през февруари-април в сравнение с ноември-януари, дори след сезонни корекции. По тази мярка растежът на обема е най-малък за всички периоди от 1991 г. насам, което означава, че значително забавяне вече е в ход.
Южнокорейският капиталов индекс KOSPI-100 съдържа голям брой експортно ориентирани производствени предприятия и е тясно свързан с търговския цикъл през последните две десетилетия. Този индекс продължи да пада през последните месеци и сега е надолу с 30% в сравнение със същия период на миналата година, което показва, че търговските обеми вероятно са спаднали допълнително през май и юни.
Забавянето е едновременно необходимо (ограниченията на капацитета са станали обвързващи в нарастващ брой индустрии) и умишлено (централните банки са създали значително затягане на финансовите условия, за да охладят инфлацията). С напредване на времето забавянето ще възстанови свободния капацитет в редица индустрии и ще лиши поне някои производители и транспортни фирми от ценовата мощ, което в крайна сметка ще доведе до забавяне на инфлацията.
При петрола основното въздействие ще се усети при дизела - горивото, използвано от производители, автомобилни превозвачи, железопътни и корабни фирми. Запасите от дизел и други дестилатни горива в САЩ се покачват, след като достигнаха 17-годишно дъно в началото на май, според данни от Администрацията за енергийна информация на САЩ.
Част от увеличението е сезонно, тъй като рафинериите увеличават преработката на суров петрол, за да произвеждат повече бензин за летния сезон, сочи „Седмичен доклад за състоянието на петрола“ на EIA от 29 юни.
Но част от натрупването на запаси вероятно отразява забавянето на търсенето, тъй като производството и превозът на товари се забавят, а по-високите цени налагат спестяване на гориво.
Запасите от дестилат в САЩ са се увеличили с повече от 8 млн. барела през последните седем седмици, най-бързото сезонно увеличение от 2008 г. насам, като се изключат изкривяванията, причинени от пандемията през 2020 г. Повече или по-малко продължителната ерозия на запасите от дестилат от септември 2020 г. изглежда е спряна през май и юни 2022 г.
Данните за производството, товарите и дизела, са в съответствие със забавянето на глобалния бизнес цикъл, което вече е в ход - съсредоточено върху Китай и Европа, но вероятно ще се разпространи в Северна Америка през следващите няколко месеца.