Илон Мъск има голям проблем с Поколението Z
Мъск предизвиква много негативно внимание и това се отразява на Tesla
Все по-рядко представителите на поколението Z желаят Tesla. Това са резултатите от тазгодишното авторитетно проучване на стажантите на инвестиционната банка Morgan Stanley, което установява, че wow ефекта към Tesla e доста охладен в САЩ.
Американският лидер по производство на електромобили спадна до 11% дял като най-желана марка за стажантите в сравнение с 14% дял миналата година, 19% през 2022 г. и 30% през 2021 г. Вместо това най-желана марка е Mercedes с 19%, а BMW е увеличил дела си от 13% през миналата година на 16% сега.
Намаляващият интерес от следващото поколение купувачи на автомобили е тревожен знак за Tesla, която вече се бори да продава автомобили на фона на нарастващата конкуренция. Доставките на Tesla паднаха през юли за второ поредно тримесечие, а пазарният ѝ дял в САЩ падна под 50% за първи път в историята на компанията.
Според Айван Друри, insight директор на анализаторската Edmunds, намаляващият интерес към Tesla може да не се дължи на самия продукт, а на личността, свързана с него – главният изпълнителен директор Илон Мъск.
Мъск предизвиква много негативно внимание, от многократно разпространяване на дезинформация до сблъсък с премиера на Обединеното кралство и изправяне срещу множество съдебни дела, заведени срещу него. Разногласният милиардер често се обръщаше към X, бивш Twitter, за да коментира спорни теми като правата на транссексуалните, войната в Украйна, многообразието и имиграцията.
Предполагам, че Поколението Z са малко по-съзнателни за случващото се и са по-често в социалните медии“, каза Друри. „Мисля, че последните му лудории наистина струваха на компанията. Причиниха проблеми, които никога не е трябвало да съществуват.“
Според него на Мъск не би му коствало много да промени мнението им за себе си, но продуктите на автомобилната компания трябва да предложат повече на новото поколение.
Въпреки че конкуренцията на пазара на електромобили става по-силна от всякога, Tesla не е обновявала значително своите стари модели автомобили от години. Мъск каза, че няма никакви планове за актуализиране на популярния Model Y, който излезе през 2020 г. Model S и Model X не са били значително надграждани от 2021 г.
Вместо това Мъск насочва бъдещето на Tesla към робо-таксита, но Поколението Z не изглежда заинтересовано. В проучване на стажанти от Morgan Stanley 19% от анкетираните заявяват, че не биха използвали робо-таксита.
Друри каза, че докато автономните кабини биха били полезни на теория, в действителност те са „изобщо непрактични“.
„Ще работи само за хора, които не притежават кола и нямат намерение да притежават такава“, каза той.
Робо-такситата вероятно няма да бъдат спасението на Tesla, тъй като 51% от анкетираните стажанти от Поколението Z казаха, че смятат, че притежаването или наемането на кола все още ще бъде необходимо до 2030 г.
А за анкетираните стажанти от Поколението Z вероятно изобщо няма да е електромобил.
Проучването установи, че предпочитанията към електромобилите намаляват за втора поредна година, спадайки до 15% спрямо 22% през миналата година и 30% през 2022 г. Въпреки че електрическите автомобили може да са най-чистите, те не са най-лесните за притежаване, особено за току-що завършили колежа потребители.
Поколението Z вероятно няма възможност да зарежда толкова често, колкото, да речем, някой, който има еднофамилна къща“, каза Друри.
В скорошно потребителско проучване, проведено от McKinsey, 46% от собствениците на електромобили в САЩ казаха, че има вероятност да се върнат към превозно средство, задвижвано с газ, а 29% от собствениците на електромобили в света казаха, че е вероятно да се върнат към двигател с вътрешно горене.
Респонденти в девет големи държави казаха, че основната причина е липсата на инфраструктура за зареждане, включително липса на зареждане у дома и ограничено шофиране на дълги разстояния.
Друри каза, че дори някои електромобили да са най-евтините превозни средства на пазара, по-младите поколения вероятно ще ги избягват поради неудобството им.
„Ако това EV не ми позволява да живея живота си с известно ниво на лекота“, каза той, „тогава това просто не е опция.“