Има риск от нов бюджетен дефицит
Очакват се по-високи приходи в хазната за първите 8 месеца на годината
Поради изместване на разходите по Оперативните програми и фондовете на Европейския съюз, съществува риск голяма част от тях ефективно да ни бъдат възстановени от Брюксел в началото на следващата година, което ще доведе до формирането на дефицит на касова основа по сметките за средства от ЕС през настоящата година.
Информацията е от доклад на финансовия министър Владислав Горанов, цитиран от БГНЕС.
Въпреки това, ръководеното от него ведомство очаква общо 2,3 млрд. лв. по-високи приходи в хазната за първите 8 месеца на 2015 г.
Ръстът от 12% на годишна база се дължи основно на по-високите данъчни и неданъчни приходи и постъпления от възстановени средства от ЕК, които нарастват съответно с 1,567 млрд. лв. и 732 млн. лв., отчита Горанов. Окончателните данни за август месец ще станат ясни в края на септември.
Приходите от преките данъци за първите 7 месеца бележат ръст от 137,6 млн. лв. или 5,3% спрямо същия период на 2014 г. Приходите от косвени данъци са със 742,1 млн. лв. по-високи спрямо постъпленията за седемте месеца на миналата години, т.е. е налице ръст от 11,6%.
Постъпленията от ДДС са с 520,5 млн. лв. повече спрямо същия период на 2014 г., или ръст от 12,6%. Приходите от акцизи нарастват с 10%, т.е. с 219,2 млн. лв. Приходите от социалноосигурителни и здравни вноски, съпоставени със същия период на предходната година, нарастват номинално с 9,3%, т.е. с 335,7 млн. лв., отчитат от финансовото министерство.
Мерките, които допринасят в най-голяма степен за по-високите постъпления от данъци за 2015 г., са засилване ефективността на фискалния контрол за стоки с висок фискален риск чрез допълнително откритите пунктове на двете пристанища Бургас и Варна и в близост до ГКПП със Сърбия и Турция и разширения обхват на стоките, които подлежат на фискален контрол.
За по-високите приходи допринасят и допълнителните мерки по механизма за обратно начисляване на ДДС при доставки на зърнени и технически култури за засилване на общия ефект от механизма и за предотвратяване на изместването на ДДС измамите в други икономически сектори и крайното потребление. За това допринася и приетото в края на 2014 г. решение на правителството за разплащанията на разпоредители с бюджет по договори, съгласно което плащанията по договори от разпоредители с бюджет се извършват само след потвърждение от НАП и Агенция „Митници”, че получателите на плащанията нямат публични задължения, осъществявания през 2015 г. постоянен мониторинг от НАП по отношение на длъжниците със събираеми и частично събираеми просрочени задължения в размер над 100 хил. лв. за данъци и задължителни осигурителни вноски, обяснява финансовия министър.
„Приоритетна дейност през настоящата година е разширяването и подобряването на междуинституционалното взаимодействие. През месец май е създаден съвместен междуведомствен център между НАП, МВР, ДАНС, Прокуратурата и Агенция Митници и Автомобилна администрация, който наблюдава стоковите потоци на рискови стоки и следи за потенциални данъчни злоупотреби”, допълва Горанов.
Той уточнява, че приключването на проектите от програмния период на еврофондовете 2007-2013 г. и концентрирането на значителни по размер плащания по тях, може да „представлява сериозно предизвикателство в хода на бюджетното изпълнение”.