Офис наемателите в София променят поведението си
Основните сектори, които движат пазара, са IT и аутсорсинг, а свободните площи се увеличават заради новопостроените сгради
Обемът на сключените сделки с офис площи в София през първите шест месеца на тази година е 70 330 кв.м, което е с 6% повече от първото полугодие на предпандемичната 2019 г. Това показват данните от проучване на Colliers International за пазара на офис площи в София през първото полугодие на годината. Анализът на компанията за управление на недвижими имоти показва, че търсенето през разглеждания период се определя от три основни сектора – IT и аутсорсинг (73%), Професионални услуги (11%), Търговия (8%) и други (8%).
Предлагането на офис площи клас А, B и С в София през първата половина на 2021 г. отбеляза 4% ръст и достигна общо 2 503 000 кв.м. Средните нива на свободните площи на пазара са 16%, като този ръст се дължи най-вече на добавеното ново предлагане в Garitage Park фаза 3, NV Tower, Park Lane Office Center, Balkan Business Center, Ring Tower и др.
Средните офертни наемни нива се задържат – за офиси клас А те са 14 евро/кв.м в идеален център, 12.5 евро/кв.м за широк център и 12 евро/кв.м – за периферни зони. Разликата между офертната и договорната цената нараства, като това зависи от локацията, сградата и етапа, на който се намира.
Прогнози
От Colliers прогнозират, че през втората половина на годината ще има плавно увеличаване на броя на служителите в офисите, като това ще зависи от сектора, глобалните или регионалните корпоративни политики. Компаниите от аутсорсинг индустрията ще останат с най-висока активност на пазара на офиси, като освен в столицата се очакват да продължават да разширяват присъствието си и в регионалните градове.
Проектите вече не се разглеждат от ползвателите като сграден фонд, а като платформи за предоставяне на услуги, добавящи стойност към резултата от основната дейност на наемателите. Голяма част от корпорациите са фокусирани върху дефиниране и уточняване на основните хибридни модели на работа, които включват офис, дом и трето пространство – споделени пространства, флекс офиси, работа от всякъде“, коментират още от компанията.
Очакват се и различни видове вътрешна трансформация на офисните пространства, които ще поставят много повече акцент върху стимулирането на колаборация, креативност, подсилване на усещането за принадлежност и корпоративна култура.