ИТН и ПП договориха парите за пътните строители
В последния момент „Продължаваме промяната“ отстъпи в полза на формацията на Слави Трифонов и ще даде 655 милиона на фирмите
Народното събрание се занимава с казуса с неизплатените 655 млн. лв. на пътните строители вече трета седмица. А сумата е само част от общите претенции на бранша за извършени дейности, които възлизат на общо над 1.2 млрд. лв. На днешното си заседание регионалната комисия вече даде тласък към разплитане на казуса. В последния момент управляващите направиха промени, свързани с изплащането на втория транш към пътностроителните фирми. Парите ще минават през регионалната комисия, а не през антикорупционната.
Миналата седмица гласуването в зала се провали заради противоречия между „Има такъв народ“ и "Продължаваме промяната". Двете партии, които са част от управляващата коалиция, имаха различни виждания за изплащането на втората част от парите. Мандатоносителят желаеше те да минават през антикорупционната комисия в парламента, докато ИТН – не, с мотив че така ще се блокира допълнително работата на Пътната агенция.
Формацията на Слави Трифонов дори внесе проекторешение, което предвиждаше абсолютно всички плащания на изпълнителната власт да минават през специално създадена комисия в парламента.
Заради ескалацията на напрежението 4-те партии се събрана на коалиционен съвет в понеделник, който продължи до полунощ. Медиите съобщаваха, че на него е бил постигнат консенсус за плащанията към пътните фирми.
Това консенсусно решение бе представено в последния момент на проведеното днес заседание на регионалната комисия в парламента. То бе изчетено от Снежанка Траянска (ИТН) и бе представено като „редакционна промяна“ на вече внесеното проекторешение на 15 април от Настимир Ананиев (ПП), двама народни представители от ПП и един от ДБ.
В дневния ред на комисията обаче бе вкарано за гледане и предложението от Тошко Йорданов (ИТН) и група народни представители, което също бе внесено на 15 април. За него самата Траянска обяви, че тъй като не е вносител, не може да го оттегли. Тя предложи на комисията да го гласува, но само за да отпадне, така че „консенсусното решение“ да стигне до зала.
Така и стана. На практика Комисията одобри консенсусните промени, представени само като редакционни, които станаха част от проекторешението на ПП. Същинската промяна - отпада изискването втората част от парите на пътните строители да минават през антикорупционна комисия. Те ще трябва да бъдат одобрявани от регионалната комисия, чийто председател е представител на „Продължаваме промяната“.
Остават точките, с които се позволява на АПИ да възлага нови дейности по текущите договори до сключването на новите договори за ремонт и поддръжка на пътища в страната, но не по-късно от 30 септември. Ще бъде възможно Пътната агенция да предприеме всички действия, за да обезпечи завършването на спрените 278 обекта. Тези нови възлагания няма да минават през проверка и санкция от НС.
В решението е изрично записано, че всички задължения, които ще възникнат по дейностите, които ще предприеме Агенцията, ще се заплащат от нейния утвърден бюджет за 2022 г.
Припомняме, че при гледането в зала на предишните предложения, депутатите изказваха различни мнения доколко е редно с утвърден бюджет за 2022 г. Агенцията да плаща стари задължения. Не е ясно и как АПИ ще подсигури новите планирани ремонти на пътища за тази година, въпреки рекордния бюджет от 2.3 млрд. лв. При предишни разисквания по темата, Настимир Ананиев бе заявил, че Агенцията ще бъде компенсирана с актуализацията на бюджета през юни.
Опозицията, в лицето на ГЕРБ и ДПС възразиха, че такива промени не са просто „редакционни“ и че новото проекторешение им се представя в последния момент, без да имат възможност да се запознаят с него и да го сравнят с предишните предложения. Председателят на комисията Настимир Ананиев заяви, че има 9 редакционни поправки и настоя, че единствено смяната на комисиите е важната част, която се променя. Единственият представител на „Възраждане“ – Елена Гунчева – заяви, че това, което се предлага, е „корупционна практика“, защото не е станало ясно дали договорите на фирмите са действителни или не.
Върховният орган – коалиционният съвет се е събрал и е взел решение. Това го научихме от медиите. Не е коректно редакционни поправки да се правят по този начин“, заяви Халил Летифов (ДПС).
Въпреки дебатите и възраженията, решението бе прието с 9 гласа „за“, 4 – „против“ и 3 въздържали се.
Проекторешението трябва да бъде гледано и от бюджетна комисия в сряда (20 април), за да може в зала да мине в четвъртък. Междувременно насроченият протест за сряда (20 април) на пътните строители остава.
За да се намали социалното напрежение, трябва да се платят веднага 50% от дължимите суми. До 7 май ще може да бъде създадена организация за разплащане по всички одобрени разходи по ремонт и текущо поддържане. Дължимите средства за поставяне на мантинели и маркировка ще бъдат изплатени на 100% веднага“, заяви регионалният министър, цитиран от пресцентъра на ведомството.