Износът на България расте само благодарение на ЕС
Българският експорт към Турция, Русия и Египет се срива
~ 2 мин.
Износът на България расте и през ноември, но единствено заради пазарите в Европейския съюз. В края на ноември общата стойност на експортираните стоки достига 51.1 млрд. лв., което е с 1.55% над нивото от същия период на 2017 г. Данните на Националния статистически институт показват, че износът на българските фирми в посока държавите от ЕС расте с 9.44%, докато към трети страни има спад от 12.3%.
Разбивката показва, че Турция, която е основен пазар за България извън ЕС, е купила стоки на стойност 3.97 млрд. лв., или с 10.5% по-малко спрямо единадесетте месеца на 2017 г. Спад от над 50% има в посока Русия и над 52% в посока Египет.
Добрата новина идва от продажбите ни в Китай, които обаче са основно на суровини. Азиатската държава е купила стоки на обща стойност 1.3 млрд. лв., което е с 8.6% повече спрямо година по-рано. Ръстът към Сърбия е с 11.2%, а към САЩ – с 14.2%.
От статистиката се вижда, че Гибралтар се връща като държава, към която България изнася продукти. Офшорната зона обаче се използва основно за търговия с петрол, който реално се изнася за други държави. Стойностния обем на износът в посока Гибралтар е 287 млн. лв., или с 215% повече спрямо година по-рано.
НСИ предоставя разбивка към ноември само за износът на България към трети страни. За ЕС има данни само към октомври, от които се вижда, че Германия продължава да е пазар номер едно за България, като износът за десетте месеца на годината в посока тази държава е вече 7 млрд. лв. Италия и Румъния са купили български стоки за 4 млрд. лв. всяка, а Гърция – за 3 млрд. лв.
Спад на износа се наблюдава към много малко държави – Белгия, Испания, Словения и Португалия.