Износът на България се ускорява в края на годината
За първите 11 месеца от изминалата година са продадени навън стоки за рекордните 62 млрд. лв.
Българският износ е ускорил растежа си в края на изминалата година, като записва рекорд за ноември – 6.2 млрд. лв. Движен от високата инфлация на основните пазари за български стоки, общо за първите 11 месеца стойностният обем на експорта е 62 млрд. лв., което се случва за първи път в стопанската история.
От началото на миналата година износът започна да записва двуцифрени годишни ръстове, които бяха генерирани както от разширяването на икономическата активност и бума в поръчките през 2021 г., така и от ускорената инфлация във втората половина от годината.
Така според националната статистика през ноември износът расте с над 26% на годишна база, след като през септември и октомври увеличението бе с около 20%. На месечна база пък номинално продажбите на българските фирми навън растат с 305 млн. лв.
Справка в статистиката показва, че експортът е и с над 20% спрямо ноември 2019 г., когато пандемията все още не бе ударила.
Традиционно за около две трети от продажбите на българските фирми е „виновен“ Европейският съюз. Именно към него е и по-голямото стойностно увеличение на изнесените стоки през предпоследния месец от годината – с една трета спрямо обема на износа през ноември 2020 г., когато удари втората COVID вълна. За сметка на това експортът към трети страни през ноември се увеличава доста по-скромно.
Сред основните партньори на България извън Европейския съюз миналата година се затвърдиха Турция, Китай, САЩ, Великобритания, Сърбия и Македония. От началото на годината българският експорт за тези три страни приближава 11 млрд. лв., което представлява годишен ръст от над 20%. Имайки предвид, че за първите 11 месеца от 2021 г. износът към страни извън Европейския съюз надхвърля 20 млрд. лв., е показателно колко важни за експорта на българските фирми са изброените пет държави.
Разбивка по категории показва, че храните и петролните продукти като масла и горива са с най-голям годишен скок от началото на годината – над 35%.
При един от въпросните шест партньора обаче се наблюдава спад. Великобритания намалява стойностно вноса си от България с 40 млн. лв., което отразява затруднената търговия след Brexit. Пример за това е и последният доклад на Европейската комисия от 4 януари относно търговията, според който износът на плодове и зеленчуци за Обединеното кралство сумарно от началото на годината е успял да нарасне едва през септември и то с 0.5%.
Заедно с рекордния износ, вносът на чужди стоки също записва пик от 7.5 млрд. лв. през ноември или ръст с една трета спрямо 12 месеца по-рано.