Как Перник изпълни с евросредства най-мащабния си транспортен проект (галерия)
По думите на зам.-кмета Стефан Кръстев чрез такива проекти се вижда истинската европейска солидарност, приложена на място в регионите
С европейско съфинансиране община Перник изгражда отново градския си транспорт, след като преди години едно от дружествата фалира, а друго е приватизирано. Така на практика градът се оказва без собствен общински транспортен оператор, а линиите се обслужват от частни превозвачи. До 2018 г., когато местната власт започва изпълнението на проект, съфинансиран с европейски средства. Благодарение на него сега в Перник се движат не само 13 нови автобуси на природен газ, но и създаден и нов транспортен оператор.
Дружеството „Градски транспорт Перник“ ЕООД е новосъздадено именно за целите на проекта, разказва пред Economic.bg зам.-кметът Стефан Кръстев. Освен това е въведена система за контрол, монтирани са 70 бр. нови електронни табла на спирки, въведена е електронна система за таксуване. В бившето тролейбусно депо е изградена газозарядна станция, която обслужва 13-те нови автобуси на природен газ.
Преди това автопаркът на градския транспорт беше разнороден. Част от частните превозвачи бяха инвестирали средства в модерни автобуси, други – не чал толкова. Имахме и автобуси, които се движеха на дизел“, споделя зам.-кметът.
Все още има частни оператори, които оперират по някои от линиите в отдалечени райони на града, за да може да бъде осигурен адекватен транспорт и бързо придвижване на всички жители. Визията обаче на общината е в бъдеще общинският транспортен оператор да поеме обслужването на цялата градска мрежа по всички линии.
Без адекватен градски транспорт придвижването в града не би било възможно. За да се стигне пеша от най-големия квартал Изток до центъра, човек трябва да върви 1 час.“
С цветовете на герба на Перник
Новите 13 автобуса, закупени по проекта, са производство на турско-италиански консорциум. Те са брандирани в цветовете червено, черно и жълто, които са част и от герба на Перник, така че и дизайнът им не е случаен.
Основното им предимство е това, че са екологосъобразни, тъй като са на природен газ. Удобни са за пътниците, тъй като разполагат със система за климатизация, USB портове за зареждане на телефони, а отскоро и с безплатен Wi-fi. Той е осигурен извън рамките на проекта със собствени средства на общината. В автобусите има и гласово оповестяване на български и на английски за всяка спирка. Според зам-кметът това е важно, тъй като градът се посещава и от чужденци, особено по време на традиционния фестивал „Сурва“.
Тогава градският ни транспорт играе основна роля.“
От края на 2022 г. новите автобуси обслужват 4 основни градски линии с най-голям пътникопоток. Това са линия 10, свързваща центъра с кв. Тева, линия 15, която свързва кв. Тева и кв. Изток, линия 17, която пътува между кв. Изток и центъра, както и линия 20, която свързва кв. Църква с центъра на града. Последната е и най-дългата линия в града.
Пътникопотокът по тези линии и километрите, които навъртат тези автобуси, са огромни. Много е важно, че транспортът, който обслужва тези линии, е екологосъобразен и разбира се, удобен за пътниците“, казва зам.-кметът.
Във всички автобуси има и видеонаблюдение, което е улеснение както за шофьорите, така и за контролиращите от страна на общинското транспортно дружество. Зам.-кметът казва, че чрез видеонаблюдението тази година ще бъдат направени и тестови замервания на пътникопотока по линиите.
Определено има увеличение на пътниците, тъй като когато се пътува с един по-модерен и чист транспорт, на всеки му харесва.“
Всички автобуси разполагат със GPS устройства, а в общината има контролен център по транспорта, който следи за изпълнението на курсовете и пълнотата, тъй като това се отразява след това върху калкулациите за субсидии и компенсации.
В рамките на проекта им апоставени 72 бр. електронни табла по спирките, които дават надеждна информация кога пристига следващото превозно средство и по коя линия се движи то. По думите на Кръстев те се възприемат от гражданите доста добре.
Може да честитим на гражданите различни празници чрез тях. Много добре се възприемат. Показателно е, че когато някъде има неработещо или аварирало табло, моментално получаваме сигнали от гражданите, за да реагираме и да се отстранят повреди.“
Новата система за таксува позволява и директна валидация при качване, но до момента в Перник във всяко превозно средство има кондуктор или касиер, който продава билетчета на място. Сега функционира хибриден вариант на системата, т.е. възможно е да се закупуват карти, които да бъдат зареждани с определен брой пътувания и да се валидират при качване, но е възможно да се закупи билет и от самото превозно средство – от шофьора или касиер, където са по-натоварени линиите.
Визията ни е да преминем към изцяло електронна система на таксуване, вкл. банкови карти и издаване на електронни превозни документи с мобилно приложение“, казва зам.-кметът Кръстев.
Допълва, че хората, които ползват преференциалните цени и пътуващите за работа всеки ден, определено предпочитат картите заредени. Тези, които пътуват инцидентно, предпочитат като се качат да си закупят билет.
Предизвикателствата
Зам.-кметът казва, че най-големите предизвикателства при изпълнението на проекта, са свързани с провеждането на обществени поръчки за доставката на подвижния състав, както и изграждането на газозарядната станция. По думите му размерът на предвиденото финансиране в проектното предложение на места не е бил адекватен, тъй като проектът стартира през 2018 г. и стъпва на инвестиционно проучване от преди това. През 2021- 2022 г. обаче цените на всичко вече са коренно различни.
Успяхме да се справим. Сроковете също бяха притискащи. Това е най-мащабният проект в сферата на транспорта, който община Перник е реализирала някога.“
Газозарядната станция е изградена в рамките на депото на градския транспорт. Дейностите по изграждането й отнемат около година, а други 6 месеца са нужни за пускането й в експлоатация.
Имаше изпитвания от държавен технически надзор, изграждане на система с фискална памет за връзка с НАП. Това са дейности, които гражданите на Перник няма как да видят, но са жизненоважни, за да може да функционира.“
„Европейският съюз сме ние“
По отношение на значимостта на европейските фондове за общините, зам.-кметът казва, че едно преимущество рядко бива отчитано. Допълва, че в България не малка част от хората считат едва ли не Европейският съюз за нещо външно на тях.
Те са те – Европейският съюз. Но всъщност ЕС сме ние, всички ние.“
По думите му чрез такива проекти се вижда истинската, голяма европейска солидарност, защото солидарността е един от основните стълбове на ЕС, приложена на място, локално.
Смятам, че чрез такива проекти и видими неща, които променят облика на нашите градове, всички ние ставаме една идея повече европейци и една идея повече принадлежащи към идентичността на ЕС.“
Общата стойност на проекта „Интегриран градски транспорт на град Перник“ е над 4.4 млн. евро. Той е съфинасиран с над 2.8 млн. евро по линия на ОП „Региони в растеж“ 2014-2020 г. чрез Европейски фонд за регионално развитие.
Съфинансирано от Европейския съюз. Изразените възгледи и мнения обаче принадлежат изцяло на техния(ите) автор(и) и не отразяват непременно възгледите и мненията на Европейския съюз или на Европейската комисия. За тях не носи отговорност нито Европейският съюз, нито Европейската комисия.