Как се развива външната търговия на България в пандемията (графика)
Германия остана най-големият търговски партньор на българския бизнес
В изминалата пандемична година търговията на България както с Европейския съюз, така и с трети страни се сви значително, но данните на Евростат показват, че Германия остава най-големият партньор на страната. За периода януари – декември 2020 г. българските фирми са изнесли стоки за 4.5 млрд. евро към най-голямата европейска икономика, което представлява 16% от целия износ на страната ни. Вносът е за 3.7 млрд. евро, или 12% от общия. На годишна база българският експорт към Германия дори расте – с около 100 млн. евро.
Вторият най-голям търговски партньор на България се поделя от Румъния и Италия. През изминалата година от двете страни сме внесли стоки за по 2.2 млрд. евро, а сме изнесли съответно за 2.5 и 1.9 млрд. евро. Тук отпечатъкът на пандемията си личи по-силно, тъй като експортът на българските фирми към двете страни и вносът от тях са се свили с между 100 и 300 млн. лв.
Гърция и Турция са следващите два големи партньора на България, за които износът е в рамките на 1.8-1.9 млрд. евро, което е с по около 200 млн. евро под нивото от 2019 г. След румънските и италианските стоки вносът в България пък е най-голям от Турция (2.1 млрд. евро) и Русия (1.9 млрд. евро). Внесените руски продукти са с около 1.4 млрд. евро по-малко спрямо 2019 г.
Над 1 млрд. евро през 2020 г. е българският износ за Франция, който е почти незасегнат от коронакризата. От Полша, Нидерландия и Китай пък сме внесли стоки за между 1.1 и 1.5 млрд. евро, което е с около половин милиард евро повече от 2019 г.
Данните показват, че България има и множество по-малки търговски партньори, които формират около 50% от търговията ѝ. За сравнение, това е така само още при Германия, Гърция и Литва.
Статистиката от Евростат сочи още, че Европейският съюз като общност е внесъл най-много стоки от Китай (22% от вноса на стоки) и е изнесъл най-много за САЩ (18% от износа на стоки).