Канада се отваря за българското вино
Онтарио разреши директната му продажба
Канада отваря пазара си за чуждо вино, включително българско. Това съобщават от БСК, цитирайки Десислава Драгнева, ръководител на Службата по търговско-икономически въпроси (СТИВ)-Канада. Тя информира, че дългогодишният монопол върху търговията с вина (местно производство и от внос) е на път да отпадне, след като правителството на провинция Онтарио разреши директната продажба на вина в магазинната мрежа за хранителни стоки, а не само в специализираната монополна верига LCBO.
Стъпката е сериозен пробив, тъй като до момента продажбите вино и високоалкохолни напитки се осъществяваха само в две монополни вериги - LCBO и SAQ, съответно за англо- и френскоезичната част на Канада.
Очаква се аналогично решение да вземе и парламентът на провинция Квебек, който в момента обсъжда проект на закон, даващ правото на дребни винопроизводители да продават винената си продукция директно в магазинната мрежа, а не само чрез SAQ. Ако законът бъде гласуван, монополът (макар и частично, бавно и с известни условности) ще бъде преодолян.
На 18 февруари 2016 г. Консултативният съвет при Премиера на Онтарио оповести препоръките си за модернизация на търговията на дребно и дистрибуцията на вина и спиртни напитки на територията на провинцията. Сред препоръките са:
- Лицензиране на 150 нови обекта за продажба на внесени и местни вина;
- Стартиране на процедурата по новото лицензиране от средата на тази година с издаването на 70 нови лиценза, от които 35, даващи право на незабавна продажба на внесени и местни вина, и 35 за право за продажби само на местни вина за първите 3 години от лиценза, а след изтичане на този период на рестрикции - и за продажби на вина, внос от чужбина;
- Коригиране на данъчните ставки и разписването на технически изисквания за начина на разполагане на вината в магазинната мрежа за хранителни продукти;
- Функциониране на монополиста LCBO като търговец на едро по отношение магазинната мрежа за хранителни стоки.
Казано накратко, решението за либерализация на продажбите предполага предварително лицензиране на търговските обекти. Каквито и да са евентуалните първоначални рестрикции в хода на лицензирането, те ще целят известен протекционизъм над канадското производство, който с времето ще отпадне по чисто пазарни причини.
„Продукцията на българските винопроизводители е разпознаваема и харесвана в Канада, но е далеч под търсените количества“, коментира за БСК г-жа Драгнева и допълва, че местното производство не е сред предпочитаните. Освен това, важно е да се отбележи, че канадският пазар отдава голямо значение на стикера върху бутилката, сочещ награждаването на продукта в рамките на различни конкурси.
В тази връзка, г-жа Драгнева препоръчва българските производители да се включат в предстоящия през пролетта на тази година (29-31 май) международен конкурс Sеlections Mondiales des Vins Canada, който по традиция ще се проведе в Квебек (хотел „Делта“). Всички подробности относно регистрацията на участниците, таксите, периода на регистрация, начина на плащане, критериите за получаване на отличие, специалните награди, обявяването на победителите и ползите за отличилите се, са описани в детайли на четири езика на страницата на конкурса: http://www.smvcanada.ca. Предвид отличното представяне на българските винопроизводители в последните години, сред международното жури предполагаемо се очаква да има и български съдия.
По време на миналогодишното издание на конкурса са били регистрирани 2151 продукта от цял свят, а представянето на българските участници е било повече от впечатляващо. Българските производители са спечелили 5 златни и 7 сребърни медала, както и сериозно признание, освен на международното жури, така и на канадските винопроизводители. Носителите на златни медали са „Изба Карабунар“ ООД, „Телиш“ АД, „Вила Юстина“ ООД, „Едорадо Миролио“ ЕООД и „Анжелус Естейт“. Продуктите са били оценявани от представители на Франция, Швейцария, Канада, Румъния, Бразилия, Белгия, Испания, САЩ, Италия, Перу, Австрия, Германия, Мексико и Унгария.
„Инвестирането в популяризиране на продукцията зад граница не е без значение, особено в Канада. Производителите-медалисти от конкурса по правило се ползват с доверие, доколкото медалът ги категоризира като едни от най-добрите в света. Такива производители обикновено са промотирани в специализираните издания за агенти по вноса. Наградените продукти стартират на канадския пазар с отлична репутация сред северноамериканските търговци на едро и ресторантьорите чрез публикуването на победителите в най-големия професионален уебсайт - the Global Wine and Spirits. (www.globalwinespirits.com), както и в «Ръководство за купувача» (the Buyers Guide of SMV Canada), което е действително четен наръчник на дистрибуторите и ресторантьорите. Освен това, ръководството е достъпно в големи тиражи пред специализираните вериги за търговия със спиртни напитки и се ползва и от масовия потребител. Специално внимание на наградените продукти и на техните производители по традиция се отделя и в канадското списание “Prestige“, с около 100 хил. читатели месечно, както и в списание HRI, ориентирано към хотелиери, ресторантьори и търговски структури“, информира българският търговски представител в Канада.
За 2015 г. българският износ на вино е на обща стойност 568 551 канадски долара, което го прави близък като стойности с износа на Чехия, Холандия, Хърватия, Швеция и Румъния. Вносът на вина в Канада се предлага в бутилки от 250 мл. – до 6 литра. Най масов е вносът в разфасовки от 750 мл. и от 1.5 л.
През годините България е представяна на канадския пазар със следните продукти: Mezzek White Soil Chardonnay 2011 (винарска изба Катаржина); Nimbus Rubin / Merlot 2008 (Винарна Телиш); Castra Ruba Via Diagonalis 2007 (Винарна Кастра Руба); Domaine Boyar Cabernet Sauvignon/Merlot 2010 (на Домен Бойар); Mezzek White Soil Syrah 2011 (Винарска изба Катаржина); Persona Cabernet Sauvignon / Syrah 2009 и Persona Syrah 2011 (Винпром Ямбол); Saint Ilia Estate Merlot / Mavrud 2009; Sant'Ilia Muscat Ottonel 2010 и Soli Pinot Noir 2009 (Винарска изба Едоардо Мироглио); Tcherga Cabernet Sauvignon / Mavrud 2010 (Винимпекс/Домен Менада); Domain Menada M & M Merlot / Mavrud (Домен Менада); Domaine Boyar Réserve Merlot 2008 (Домен Бойар) и Villa Lyubimets +359 Metaphor 2005 (Вертикал АД). Ценовият диапазон на вината е 9.95 – 17.80 долара за бутилка от 750 мл. С особен интерес се ползват продуктите на „Телиш“, „Винпром Ямбол“, „Домейн Менада“ и Винарска изба „Катаржина“ – за червените вина. Особено харесвано от белите вина е производството на шардоне на Винарска изба „Катаржина“.