Кехлибарени успехи
„Амбър Технолоджи” спечели награда за „Иновативно новостартирало предприятие” за 2017 г.
„Амбър Технолоджи” АД спечели наградата за „Иновативно новостартирало предприятие“ за 2017 г. в 13-ия конкурс за иновативно предприятие на годината. Компанията е създадена през 2016 г. Тя е разработила матрак с оригинална технология за вграждане на чист балтийски кехлибар. Той е известен със своя здравословен и балансиращ ефект. Фирмата реализира директни продажби, основани изцяло на дигитален маркетинг. Разработва и гама от продукти за здравословен сън. Конкурсът се организира от Фондация “Приложни изследвания и комуникации” и Еnterprise Europe Network – България, с подкрепата на Генерална дирекция “Вътрешен пазар, промишленост, предприемачество и МСП“ на Европейската комисия, в партньорство с БНТ, сп. Икономика и Economic.bg.
„Да спиш върху кехлибар“ – звучи като екзотично пожелание, но за Теодор Димитров и приятелката му Татяна Бакалова е успешно бизнес начинание. „Амбър Технолоджи” АД стартира първата си голяма комерсиална кампания едва това лято, а вече спечели наградата за новостартирало предприятие в 13-ия конкурс за иновативно предприятие на годината. Успехът изненада Теодор Димитров, съосновател на компанията, който скача в непознатите води на бизнеса с матраци преди около една година. „Аз съм завършил бизнес администрация и политически науки. Преди да започнем разработката на този продукт, не разбирах абсолютно нищо от матраци“, пояснява той с усмивка.
„Амбър Технолоджи” е резултат от изненадваща пресечна точка при разрешаването на два напълно различни проблема: здравословен и потребителски. Теодор страда от безсъние и заболяване на щитовидната жлеза и открива, че кехлибарът въздейства благотворно на състоянието му. В търсена на матрака с главно М, върху който да спи най-сладко, той решава намери и по-лесен за потребителите начин да пазаруват продукти за здравословен сън. „Много се говореше за това как човек може да подобри качеството на живота си чрез хранене, тренировка, но никой не обръщаше внимание на съня. Ако не спиш добре, каквото и да правиш, всичко е загубено. Аз имах този проблем и видях, че много хора се оплакват от неудобни матраци. Проучихме как функционира самата индустрия – колко много средства отиват за дистрибутори, магазини, и в крайна сметка всичко се свежда до идеята „легни на този матрак за 5 минути и избери”. Затова решихме да направим матрак с вграден кехлибар и да го продаваме само онлайн, със 100 дни пробен срок “, казва Теодор Димитров.
Съоснователите на фирмата се учат от нулата как се прави матрак. Те стартират със собствени средства и с подкрепата на бизнес ангел от бранша. Намират български производители на всички елементи от продукта, с изключение на кехлибарения прах. Той пристига от балтийските републики и е най-качественият, без примеси на тежки метали.
Компанията решава да експериментира и с модела на продажби. „Най-голямото предизвикателство е да покажем на хората, че не е толкова страшно, а всъщност е по-лесно, удобно и безопасно да купиш матрак онлайн. Много често получавам обратна връзка от хора, които са платили за матрак голяма сума, но след месец установяват, че той не е толкова удобен. Затова предлагаме 100 нощи пробен период. Когато някой върне матрак, всички материали, освен плата и кехлибара, се рециклират. Стремим се процентът на върнатите продукти да бъде 2-5%“, обяснява Теодор.
Една година „Амбър Технолоджи” подготвя първата си онлайн кампания на продажби. Едва това лято фирмата предлага на потребителите „може би 100-ия матрак, който създадохме след много проверки“. Фирмата има потенциал да сглобява продуктите си в собствена база, но засега ползва подизпълнители. „Пробвахме изключително много и различни версии на продукта, докато най-накрая не стигнахме до вариант, който е супер. Всеки детайл от матрака – от пружината, до ципа, е произведен в България. Кехлибарената пяна се прави само на едно място в град Русе“, пояснява Теодор.
Първият продукт все пак се продава офлайн. „Първият матрак се продаде на едно изложение за шоколад и сладкиши. Давахме на децата да скачат върху него, но този път матракът беше целия в кал. Тогава дойде един приятел и предложи: „Имам нужда от нов матрак, искам този. Трябва само трябва да се изпере, нали?“. Аз му казах „да“ и той го купи с отстъпка“, казва Теодор.
Теодор и Татяна сънуват кехлибарени сънища и мечтаят за продажби в Южна Корея и САЩ. Вече са подарили кехлибарени нощи на потребител в Германия. „Амбър Технолоджи” работи по заявка и върху продукти за бебета, проучва и възможности за развитие на франчайз. Теодор е подал и заявки за патентна закрила (по реда на Договора за патентно коопериране) и за марка на ЕС. Бъдещето му е кехлибарено.