Километър от магистралата Русе – Велико Търново струва над 20 млн. лв.
Дори без индексацията строителните фирми предлагат с над 30% по-високи оферти, отколкото е индикативната стойност на аутобана
След огромно забавяне Агенция „Пътна инфраструктура“ най-после отвори ценовите оферти за проектиране и строителство на магистралата Русе – Велико Търново. Обществената поръчка за инженеринг на първите 76 км от бъдещия аутобан бе обявена в края на 2020 г. Офертите бяха отворени през януари 2021 г., а ценовите предложения на фирмите бяха обявени едва в четвъртък (26 май 2022 г.), т.е. година и 4 месеца по-късно.
Поръчката е разделена на две обособени позиции. В първата влиза участъкът от Русе до Бяла, чиято дължина е над 40 км. Във втората – строителството на обхода на Бяла, с дължина малко над 35 км. А общата индикативна стойност е 982.7 млн. лв. без ДДС. (1.179 млрд. лв. с ДДС).
От документите обаче се вижда, че предложенията на фирмите надхвърлят много тази сума. Дори да се вземат най-ниските цени по двете позиции, общата сума скача до 1.5 млрд. лв., или над 20 млн. лв. на километър. Ако пък се съберат най-високите цени – общата сума надхвърля 1.7 млрд. лв. (над 23 млн. лв. на километър).
А към всичко това трябва да се добави фактът, че предложените цени от фирмите вече не са актуални предвид пандемията и поскъпването на строителните материали. Така има вероятност избраните изпълнители да не подпишат договорите, ако не бъдат индексирани в посока нагоре.
Регионалният министър Гроздан Караджов успя да получи одобрението на парламента и индексацията на всички договори за строителство на инфраструктурни обекти може да бъде 15%.
Ценовите оферти на фирмите за участъка от Русе до Бяла
Отсечката ще започва на 3 км източно от Дунав мост при Русе при пътен възел с път ІІ-21 Русе - Силистра и ще завършва непосредствено след пътния възел с път І-5 Русе-Велико Търново. Три са отворените ценови оферти:
- ДЗЗД „Хемус-16320“, с участници: „Инфра Експерт“ АД, „Автомагистрали - Черно море“ АД, „Пътинженерингстрой-Т“ ЕАД и „Трансконсулт-22“ ЕООД. Обединението предлага цена от малко над 876.5 млн. лв. Това е и най-ниската оферта.
- „ХВП – Ябланица“ ДЗЗД, в което са: „Хидрострой” АД, „ВДХ” АД и „Пътстрой Бургас” ЕООД предлага цена от малко над 927 млн. лв.
- ДЗЗД „АМ Русе Търново“, с участници: „Европейски пътища“ АД, „Грома Холд“ ЕООД, „Водно строителство – Благоевград“ АД, „Автомагистрали Хемус“ АД и „Пътпроект 2000“ ООД предлага цена от малко над 985.1 млн. лв.
По тази позиция и ГБС - Инфраструктурно Строителство АД е подала оферта, но не е ясно защо нейното ценово предложение не е отворено.
Ценовите оферти на фирмите за обхода на Бяла
Той ще започва непосредствено след пътния възел с път І-5 Русе-Бяла и ще завършва след пътния възел с път I-3 Гара Бяла - Плевен. Три са отворените ценови оферти за позицията:
- ДЗЗД „АМ Русе Търново“, с участници: „Европейски пътища“ АД, „Грома Холд“ ЕООД, „Водно строителство – Благоевград“ АД, „Автомагистрали Хемус“ АД и „Пътпроект 2000“ ООД предлага най-ниска цена от малко над 660.4 млн. лв.
- „ХВП – Ябланица“ ДЗЗД, в което са: „Хидрострой” АД, „ВДХ” АД и „Пътстрой Бургас” ЕООД предлага цена от малко над 709 млн. лв.
- ДЗЗД „Хемус-16320“, с участници: „Инфра Експерт“ АД, „Автомагистрали - Черно море“ АД, „Пътинженерингстрой-Т“ ЕАД и „Трансконсулт-22“ ЕООД предлага цена от над 762.9 млн. лв.
По тази позиция ценовите оферти на ГБС - Инфраструктурно Строителство АД и на „Русе 2021“ ДЗЗД, в което влизат „ИСА 2000“ ЕООД, „ПСТ Груп“ ЕАД, „Калистратов Груп“ ООД И „Пътпроект“ ЕООД, не са отворени.
Финансирането и срокът за завършване на аутобана
Пътната агенция е предложила на Управляващия орган на ОПТТИ проектът за изграждане на АМ „Русе - Велико Търново“ да бъде включен за финансиране от програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г, в която влизат и други мащабни инфраструктурни проекти - тунела под Шипка и последният участък от „Струма“. Програмата все още чака одобрение от ЕК.
Припомняме, че ресорният министър бе обявил, че реалистичният срок за завършване на цялата магистрала е 2030 г.
Трасето на бъдещия аутобан
Проектното трасе на автомагистралата е общо 133 км и е разделено на три участъка: Русе - Бяла, обход на град Бяла и Бяла - Велико Търново. Автомагистралата ще започва на 3 км източно от Дунав мост при гр. Русе, при пътния възел с път II-21 Русе - Силистра, и ще достига до град Дебелец, където трафикът се разделя на две в посока Прохода на Републиката и прохода „Шипка“.
Източник: АПИ
Обществената поръчка е обявена въз основа на изработен и одобрен идеен проект, според който проектният габарит на автомагистралното трасе е Г27, с две активни и една аварийна лента за движение в посока, средна разделителна ивица и банкети. Предвидени са необходимите пътни възли и връзки, за да може хората от отделните населени места да имат бърз и удобен достъп до трасето на аутобана.
На цялото трасе от 133 км се предвижда изграждането на редица големи съоръжения - 22 моста и виадукта, с обща дължина близо 15 км и 3 тунела по лявото платно и 2 по дясното в участъка Бяла - Велико Търново. Връзката на републиканските и част от общинските пътища ще се осъществява чрез 18 пътни възела. Достъпът до земеделските земи ще е чрез 12 селскостопански надлеза и 9 селскостопански подлеза. Ще се изградят и 8 площадки за отдих, разположени двустранно на трасето. След изработване на техническите проекти ще бъде прецизирано местоположението, броя, вида и дължината на големите съоръжения.
Строителните работи ще започнат от участъците с най-интензивно движение, каквото е трасето Русе - Бяла. В момента първокласният път е един от най-натоварените и с висока концентрация на тежки пътни инциденти. С изграждането на магистралата броят на катастрофите по направлението ще намалее, тъй като движението ще бъде разделено в две отделни пътни платна, а транзитният трафик ще бъде изведен от населените места.
Пътната агенция напомня, че изграждането на автомагистралата от Русе до Велико Търново е сред приоритетните обекти. С построяването й ще се подобри транспортното обслужване на международния и вътрешния трафик, ще се повиши безопасността на движението и транзитният трафик ще бъде изведен извън населените места. АМ „Русе - Велико Търново“ ще бъде основната връзка, свързваща моста над река Дунав при Русе с гр. Велико Търново, с път I-4 Коритна – Севлиево – Велико Търново – п. в „Белокопитово“ на АМ „Хемус“, с път I-3 Гара Бяла – Плевен - Коритна - Ботевград и бъдещия участък от АМ „Хемус“ край Велико Търново.