Китай започва бързо да строи LNG танкери
Корабостроителниците в азиатската държава са спечелили близо 30% от тазгодишните рекордни поръчки, конкурирайки се с Южна Корея
Все повече местни и чуждестранни собственици на кораби се обръщат към корабостроители в Китай, където с все по-бързи темпове се строят танкери за втечнен природен газ (LNG). Бързото навлизане на този пазар се случва на фона на пълната резервираност на корабостроителниците в Южна Корея, предава Reuters.
Три китайски корабостроителници – само една от тях с опит в изграждането на големи танкери за втечнен природен газ – спечелиха близо 30% от тазгодишните рекордни поръчки за 163 нови газовози, претендирайки за дял в сектор, в който Сеул обикновено заема по-голямата част от бизнеса.
Броят на поръчките на танкери за втечнен природен газ в китайските корабостроителници се утрои, след като китайските търговци на газ и операторите на флотове са изправени пред рекордно търсене. Заради войната на Владимир Путин в Украйна доставките на тръбен газ от Русия са силно намалени, което кара големите потребители да търсят алтернативи.
С южнокорейските корабостроители, залети от поръчки за обслужване на масивното разширение на Катар в Северното находище, китайските корабостроителници привлякоха повече чуждестранни резервации, включително първите задгранични поръчки за някои производители на кораби.
Тъй като повече китайски търговци на газ ангажират местните корабостроителници, те ще бъдат принудени да се изкачат по кривата на обучението и в крайна сметка да развият цялата индустрия“, каза Ли Яо, основател на базираната в Пекин консултантска компания SIA Energy.
Китайските корабостроителници тази година спечелиха 45 поръчки за LNG танкери на стойност около 9.8 милиарда долара, около пет пъти повече от стойността на поръчките през 2021 г., според доставчика на данни за корабоплаването Clarksons Research.
До края на ноември китайските корабостроителници са увеличили своите книги с поръчки за LNG до 66 от 21, което прави 21% от глобалните поръчки на стойност около 60 милиарда долара. За сравнение, китайските корабостроителници са построили само 9% от съществуващия глобален флот за LNG, според Clarksons.
Стръмната крива на ученето
Базираната в Шанхай Hudong-Zhonghua Shipbuilding е единствената китайска корабостроителница с опит в изграждането на големи кораби за втечнен природен газ, доставяйки десетки от 2008 г. насам. Тази година тя взе 75% от новите поръчки в Китай.
Hudong-Zhonghua сподели 26 поръчки от местни собственици – в сравнение с девет през последните две години - с други поделения на China State Shipbuilding Corporation, Dalian Shipbuilding Industry и Jiangnan Shipyard (Group), според Clarksons и представители на индустрията. Две други корабостроителници – China Merchants Heavy Industry (CMHI) и Yangzijiang Shipbuilding – бяха сертифицирани да строят големи LNG танкери тази година и привлякоха интерес от местни и чуждестранни спедитори.
Танкерите за втечнен природен газ, както и самолетоносачите, са сред най-трудните плавателни съдове за изграждане, отнемащи до 30 месеца. Само за резервоари от мембранен тип, 200 работници прекарват два месеца в заваряване на преградни стени, направени от тънка като хартия стомана и 130 км свързващи линии.
Работниците по тези системи за съхранение на газ, охладен до минус 160 Целзий за корабоплаване, също трябва да бъдат сертифицирани от Gaztransport & Technigaz, френска инженерингова компания, която притежава патентите и лицензира проектите си за корабостроители.
Кривата на учене ще бъде по-стръмна за по-новите строители...Ще се сблъскаме и с недостиг на квалифицирани работници“, каза Ху Кей, директор на корпоративните технологии в Jiangnan Shipyard.
Jiangnan строи първия си танкер от 80 хил. кубически метра за базирания в Гуандун търговец JOVO Energy и спечели поръчка през март от Националната петролна компания на Абу Даби (ADNOC) за два LNG танкера от 175 хил. кубически метра.
„Имайки предвид относително ниските разходи за финансиране, благодарение на подкрепата на китайските банки, инвестирането в ново строителство предлага по-голяма сигурност в сравнение със срочното чартиране“, каза Джаки Кай, директор в JOVO Energy, който обмисля да поръча по-голям танкер.
LNG от САЩ
“Търсенето на LNG танкери в Китай се задвижва от необходимостта да се превозват 20 милиона тона газ годишно от Съединените щати, част от бума, който ще увеличи глобалния LNG флот с една трета през следващите пет години”, заяви Робърт Сонгер, анализатор в ICIS.
Китай се нуждае от около 80 кораба за транспортиране на американски LNG”, каза Ли от SIA Energy.
„Освен за обслужване на китайското търсене, корабите могат да се използват и за търговия с товари по други маршрути“, каза Стивън Гордън, управляващ директор на Clarksons Research.
Силното местно корабостроене облагодетелства държавните енергийни гиганти PetroChina, Китайската национална офшорна петролна корпорация (CNOOC) и Sinopec, както и частната фирма ENN Natural Gas Co, помагайки за по-добро осигуряване на ключово гориво за постигане на въглеродно неутралната цел на Китай за 2060 г.
PetroChina и CNOOC подредиха поръчки в Hudong-Zhonghua по-рано от колегите си, най-вече чрез съвместни предприятия с държавните спедитори COSCO Shipping Energy Transportation и China Merchants Energy Shipping, след призива на президента Си Дзинпин за енергийна сигурност.
“Sinopec, мажоритарен акционер в CMES, също води преговори за осигуряване на ново строителство в Jiangnan и Dalian”, казаха представители на индустрията пред Reuters. Sinopec отказа коментар.
“COSCO Shipping Energy е готова да работи ръка за ръка с корабособствениците и корабостроителниците“, каза Qin Jiong, вицепрезидент на компанията, на индустриален семинар миналия месец, посочвайки още едно предимство от използването на местни корабостроителници.
Чуждестранни поръчки
“Въпреки че техните разходи за труд са по-високи, корейските корабостроителници - като Hyundai Heavy Industries и Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering - са по-ефективни в проектирането и строителството, и имат местна верига за доставки”, каза Sunny Xu, основател на базирания в Сингапур доставчик на решения за LNG C-LNG.
Собствениците на кораби изглежда имат по-положително мнение за корейските корабостроителници, заради желания дизайн, който реализират, заради способността им да спазват крайните срокове и да работят безпроблемно“, каза източник от южнокорейската корабостроителна индустрия.
Все пак китайските корабостроителници получиха 19 чуждестранни поръчки за LNG танкери тази година и този брой вероятно ще расте.
„Китайските корабостроителници станаха по-привлекателни поради изоставането в Южна Корея, както и поради нарастващите разходи. Връзката на китайските верфи с GTT също помага“, каза анализаторът на ICIS Сонгер.
Справедливо е предположението, че Китай ще започне да строи много повече плавателни съдове в бъдеще“, заключи той.