Китайците похарчиха над $14 млрд. в Деня на ергените
В някои региони куриерите яхнаха коне, най-много се купуваше мляко на прах
Над 14 млрд. долара похарчиха за онлайн покупки жителите на Китай по време на Деня на ергените (необвързаните), съобщи BBC. Данните са от местния гигант в интернет търговията Alibaba. Още в средата на деня продажбите на сайта на компанията надминаха миналогодишния рекорд от 9,3 млрд. долара, а вечерта скочиха над психологическата граница от 10 млрд. долара.
В последните години Денят на ергените стана сериозна част от календара на китайските търговци. Според Alibaba само в първите 8 минути от началото на промоционалните продажби потребителите на сайта са похарчили над 1 млрд. долара. След час сумата надхвърли 4 млрд. от американската валута, след 90 минути бе похарчен още 1 млрд. от нея.
73% от поръчките в първия час бяха направени от мобилни телефони. За първите 10 часа в най-големия търговски ден на Китай и света бяха поръчани стоки за над 8 млрд. долара. На първо място по предварителни данни се оказа покупката на мляко на прах. За сравнение, продажбите в американския Кибер понеделник, който е най-големият ден за онлайн пазаруване в САЩ, бяха с общ обем от 1,35 млрд. долара.
Денят на ергените, който е прочут и като Деня на голите пръчки заради датата си 11 ноември (11.11), се отбелязва от 1990 г. в знак на протест срещу деня на влюбените Свети Валентин.
Причината е, че има разлика от милиони между мъжете и жените в Китай – смята се, че поне 20 млн. самотни китайци до 30 г. не могат да си намерят партньорка, защото няма „свободни“ жени. През 2009 г. Джак Ма, създателят на Alibaba, усеща потенциала на този ден и го превръща в търговски празник под мотото „Обичам се“.
Само тази година онлайн се предлагат над 6 млн. продукта на 40 хил. търговски компании от цял свят. Търговците правят до 90% отстъпка. За реклама пък бяха привлечени имена като настоящият Джеймс Бонд – Даниел Крейг, американската поп звезда Адам Ламбърт и дори 45-ят президент на САЩ Франк Ъндърууд – героят на Кевин Спейси от популярния сериал „Къща от карти“, пише standartnews.com.
Реакцията на китайските потребители към празника показва ясно преминаването на страната към пазарна икономика и календар, изпълнен с капиталистически „празници“. „Исках 2 различни палта, но и двете се продадоха в първите 3 минути след отварянето на пазара“, се оплаква млада дама в мрежата. Друг пък се тюхка, че е похарчил 315 долара и ще трябва да „яде пръст“ до края на месеца, защото е разорен.
Куриерите, обслужващи клиентите на интернет мазагините в автономния регион Вътрешна Монголия, бяха принудени да се качат на коне, за да се справят с бума на поръчки. Това се наложи и от факта, че местните власти забраниха използването на електрически триколки в рамките на градовете. Куриерите на коне бързо станаха сензация в китайския интернет, съобщи сайтът Ecns. Много техни фотографии бяха публикувани в популярните местни социални мрежи WeChat и Weibo.
„Взехме десетки коне от пасищата, когато миналия месец разбрахме за промените в правилата за движение по пътищата по време на празника. Налага се да предприемаме допълнителни мерки, за да се справим с обемите и да доставим поръчаните покупки в рамките на деня“, обясниха от местна куриерска компания.
Общо в цялата страна за доставката на стоки в Деня на ергените бяха привлечени стотици хиляди войници и над 1,5 млн. транспортни средства.