КРИБ настоява да се отложи стартирането на ТОЛ системата за 2020 г.
Работодателската организация не одобрява идеята за ТОЛ такси по второкласните и третокласни пътища
~ 3 мин.
Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) разкритикува публикувания проект за изграждането и въвеждането на електронна система за събиране на такси за ползване на републиканската пътна мрежа (ТОЛ системата).
От КРИБ посочват, че към настоящия момент интегрирането на системата за събиране на таксите не е свързано с Национална агенция за приходите и Агенция „Митници“, което е предпоставка за основателни съмнения относно прозрачното събиране и разходване на сумите. „В тази връзка предвидената цел за събиране – 1.3 млрд. лв. на година изглежда повече от съмнителна. Още повече ако се вземе предвид оценката на основния консултант, че АПИ има капацитет да усвоява годишно не повече от 800 млн. лв. А към планираните приходи от ТОЛ таксите трябва да се добавят и 300 млн. лв. от винетките“, гласи позицията на организацията.
КРИБ призовава преди въвеждането на ТОЛ системата да се направи оценка на въздействието ѝ, като тази оценка със сигурност ще даде основание както за преосмисляне на обхвата ѝ, така и за плавното и поетапно нейно въвеждане.
„Към настоящия момент обаче най-важното обстоятелство е, че системата не е готова и няма да бъде готова преди края на първо тримесечие на 2020 година. По тази причина събирането на ТОЛ такси в аванс или на „зелено“ граничи с въвеждането на нов данък или просто с престъпление“, гласи становището на организацията, оглавявана от Кирил Домусчиев.
Именно затова КРИБ и нейните секторни сдружения настояват стартирането на ТОЛ системата да се отложи до началото на 2020 г. или докато не бъдат изпълнени препоръките на организацията. Също така КРИБ смята, че е задължително да бъде публикуван Доклад за ефективността на системата след извършените 6 месечни тестове, описани по техническото задание към публичната процедура за ТОЛ системата с цел да не бъдат допуснати технически затруднения при стартирането на последната, което да доведе до блокирането на транспорта в България.
„Все още са пресни впечатленията от провала на старта на системата на електронните винетки и свързаната с този провал лавина от оставки в правителството“, припомнят от бизнес организацията.
В документа е предвидено още ТОЛ такси да се събират за придвижването по магистралите, първокласните, второкласните и третокласните пътища. „България е на първо място в Европа по транспортен дял на транзитен трафик (40%), което означава, че в страната ни транзитният трафик има най-голямо негативно влияние върху пътната мрежа. По тази причина по-приемлив вариант би бил в обхвата на системата да бъдат включени само автомагистралите и онази част от пътищата от клас I, които са част от трансевропейската пътна мрежа. По този начин системата за таксуване ще бъде насочена основно към транзитното движение и едновременно с това ще даде алтернатива на превозвачите, които работят на българския пазар“, гласи позицията на най-голямата работодателска организация в страната.
В КРИБ членуват най-големите български и международни превозвачи като например Съюзът на международните превозвачи (СМТ) в качеството си на сдружение, представляващо повече от 480 транспортни дружества, които притежават над 10 хил. пътни превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3.5 т. Част от КРИБ също така е Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ), като засегнати ще бъдат над 12 хил. автобусни фирми. В КРИБ членуват и най-големите представители на другата засегната пряко или косвено част от българската икономика, а именно възложителите на превози, търговците на превозваните стоки, крайните потребители и др.
КРИБ призовава преди въвеждането на ТОЛ системата да се направи оценка на въздействието ѝ, като тази оценка със сигурност ще даде основание както за преосмисляне на обхвата ѝ, така и за плавното и поетапно нейно въвеждане.
„Към настоящия момент обаче най-важното обстоятелство е, че системата не е готова и няма да бъде готова преди края на първо тримесечие на 2020 година. По тази причина събирането на ТОЛ такси в аванс или на „зелено“ граничи с въвеждането на нов данък или просто с престъпление“, гласи становището на организацията, оглавявана от Кирил Домусчиев.
Именно затова КРИБ и нейните секторни сдружения настояват стартирането на ТОЛ системата да се отложи до началото на 2020 г. или докато не бъдат изпълнени препоръките на организацията. Също така КРИБ смята, че е задължително да бъде публикуван Доклад за ефективността на системата след извършените 6 месечни тестове, описани по техническото задание към публичната процедура за ТОЛ системата с цел да не бъдат допуснати технически затруднения при стартирането на последната, което да доведе до блокирането на транспорта в България.
„Все още са пресни впечатленията от провала на старта на системата на електронните винетки и свързаната с този провал лавина от оставки в правителството“, припомнят от бизнес организацията.
В документа е предвидено още ТОЛ такси да се събират за придвижването по магистралите, първокласните, второкласните и третокласните пътища. „България е на първо място в Европа по транспортен дял на транзитен трафик (40%), което означава, че в страната ни транзитният трафик има най-голямо негативно влияние върху пътната мрежа. По тази причина по-приемлив вариант би бил в обхвата на системата да бъдат включени само автомагистралите и онази част от пътищата от клас I, които са част от трансевропейската пътна мрежа. По този начин системата за таксуване ще бъде насочена основно към транзитното движение и едновременно с това ще даде алтернатива на превозвачите, които работят на българския пазар“, гласи позицията на най-голямата работодателска организация в страната.
В КРИБ членуват най-големите български и международни превозвачи като например Съюзът на международните превозвачи (СМТ) в качеството си на сдружение, представляващо повече от 480 транспортни дружества, които притежават над 10 хил. пътни превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3.5 т. Част от КРИБ също така е Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ), като засегнати ще бъдат над 12 хил. автобусни фирми. В КРИБ членуват и най-големите представители на другата засегната пряко или косвено част от българската икономика, а именно възложителите на превози, търговците на превозваните стоки, крайните потребители и др.