Мексико обвини Zara в присвояване на култура
Властите са потърсили обяснения и от няколко бранда защо използват местни шарки, но без да се отплащат за това
Мексико обвини международните модни марки Zara, Anthropologie и Patowl в присвояване на култура, посочвайки, че те са използвали шарки от местни мексикански групи в своите дизайни, но без това да носи никаква добавена стойност и възвращаемост на въпросните общности, предава Reuters. Министерството на културата е изпратило писма до трите компании, в които иска „публично обяснение на каква база може да се приватизира колективното имущество“.
Според властите Zara, която е собственост на най-големия търговец на дрехи на дребно в света – Inditex, е използвала шарка, която е характерна за местната общност на мищеките в Сан Хуан Колорадо в южния щат Оаксака. Anthropologie, собственост на URBN, е използвала дизайн, разработен от друга местна общност, а Patowl е копирала шарка на сапотеките в Сан Антонио Кантино Веласко, твърди Министерството на културата.
URBN, Inditex и Patowl все още не са излезли със свои становища по темата.
Доколко модните дизайнери се възползват от вграждането на културни дизайни, без да знаят произхода им или да компенсират справедливо общностите, е спорен въпрос през последните години.
През 2019 г. мексиканското правителство обвини модна къща Carolina Herrera за културно присвояване на местни шарки и текстил от Мексико в нейна колекция. Нито Carolina Herrera, нито компанията майка Puig са открити за коментар. Единствено творческият директор на Herrera Уес Гордън посочи в изявление, че колекцията „отдава почит на богатството на мексиканската култура“.