„Метрополитен“ възроди идеята за метростанция между „Люлин“ и „Обеля“
Софийското общинско дружество пусна търг за пълен инженеринг на стойност 47 млн. лв., а станцията ще свързва и жп линията София – Кюстендил
Столичното метро може да се разшири с още една метростанция. Тя обаче няма да е по новия трети метродиаметър, а между първия и втория. Общинското дружество „Метрополитен“ стартира търг за пълен инженеринг за изграждане на станция между кварталите „Люлин“ и „Обеля“, която ще прави връзка и с жп линията София – Кюстендил.
Стойността на обществената поръчка е 47 млн. лв. без ДДС, а оферти се подават до 8 март. Средствата ще бъдат осигурени от бюджета на Столична община и от европрограмата „Транспортна свързаност“.
Идеята за въпросната метростанция не е нова. Тя бе обсъждана и през 2017 г., когато американска компания искаше да строи жилищен комплекс в района на „Бакърена фабрика“ и бе готова да финансира 51% от стойността на строителството. Дори в първоначалния проект на метрото от 2003 г. е било заложено да има станция на бул. „Панчо Владигеров“, точно между другите две спирки – „Сливница“ и „Обеля“. Въпросната инвестиция на американската компания обаче не стана реалност.
По-късно през 2020 г. пък стана ясно, че инвеститор иска да строи цял нов квартал – жк. „Запад“ – с площ от 103 дка. Общинският съвет прие доклада за въпросния квартал през 2021 г.
Не е ясно дали мотив за изграждането на новата метростанция е именно новият квартал, тъй като се предполага, че трафикът в района ще бъде значително натоварен. Не е ясно и дали инвеститорът ще се включи във финансирането на проекта.
Метротрасето започва от съществуващ глух коловоз в метродепо "Обеля". Строителството на метростанцията се състои в преустройството на съществуващ двуколовозов тунел и изграждането на нови подходи към нея. Предвидени са три входа със стълбищни рамена, ескалатори и асансьори и един авариен изход.