680 млн. лв. за метрото от новите европрограми
Линията вече стига и до Бизнес Парк София
680 млн. лева от новите европейски програми са предназначени за софийското метро. Това обяви еврокомисарят Кристалина Георгиева при откриването на новата отсечка на метрото от бул. "Александър Малинов"до Бизнес парк София в Младост 4.
Софийското метро е най-успешният европейски проект у нас и често е сочен от Европейската комисия като един от добрите примери за успешна инвестиция в цяла Европа, изтъкна и кметът Йорданка Фандъкова при откриването.
На откриването присъстваха още президентът Росен Плевнелиев, прамиерът Бойко Борисов, министрите на транспорта Ивайло Московски, на околната среда Ивелина Василева, на финансите Владислав Горанов, на регионалното развитие Лиляна Павлова.
При откриването на продължението на метрото до "Бизнес парк София" премиерът Бойко Борисов заяви, че преди 7 години се запознал с ръководителя на "Бизнес парк" Плевнелиев, Росен-тогава. "Нямам спомен круша ли беше, слива ли беше, имаше едно дърво, поляни магарета, крави, овце пасяха тук. Жега беше, Околовръстното беше като козя пътека, цялото в дупки, а всички квартали отгоре на септични ями. Застанахме на сянка под въпросното дърво и той ми каза с този бизнес парк ще стане друг град, ако опънете една Южна дъга да идват хората на работа и, ако един ден в далечно време и метрото дойде. Тогава обещах на Росен да направим това", посочи гордо Борисов.
"Не знам дали си представяте 40 км тунели с мрамор, с влакове, с контактни мрежи, което сме направили. Ако това беше преди 89 г., тук щеше да има поне 30 герои на социалистическия труд", каза министър-председателят.
"Чувате колко милиарда са се излели в инфраструктура, какво казва ЕК и Юнкер, Господ да го поживява, защото всички програми за България работят и това го казва бюджетарят на ЕК. С тези екипи на министри нямаме загубено евро и няма да загубим. Огромни усилия ми струва това", каза Борисов.
Той заяви, че цяла България е разкопана и има ремонти по АМ "Марица", "Хемус" и "Струма". "ЖП линията за 370 млн. евро се строи и ще е готова септември. Спортните зали се строят, всички площади, пеещите фонтани в Пловдив. Мога да се обзаложа с всички герои на социалистическия труд, че такова строителство в такива обеми, с такива тунели, мостове не е правено в България. С какво да сравня метрото, 4 км са направили до 89 г., ние ще направим 63 км. Всеки може да дойде да спори с мен на тази тема и ще го убедя с факти", завърши Борисов.
В спомените си назад се върна и президентът Плевнелиев. "Преди години в ж.к. "Младост 4" имаше бунища, изхвърлени панели от строителството на панелките, глутници от кучета. Те отстъпиха мястото на езеро, където гражданите, майките и бабите с деца се разхождат. Добре е да си спомним полусчупения булевард, никога завършен и връзката му с Околовръстното, който отстъпва място на трилентов във всяка една от посоките, оттук до летището", каза президентът. Според него е добре да се помни с какви темпове се модернизираше България и какво се постига днес. Добре е да знаем откъде сме тръгнали, за да знаем и какво сме постигнали, а това ще повдигне и нашето самочувствие. Имаме толкова поводи за това", убеден е Плевнелиев.
Около 45 000 пътници се очаква да ползват ежедневно софийското метро до "Бизнес парка", сочат предварителните прогнози по думите на столичния кмет Йорданка Фандъкова.
Според тях се очаква автомобилният трафик да намалее с около една пета в района на гъстонаселения квартал "Младост". Това са около 8000 коли, които няма да минават всеки ден около новопостроения участък. Така вредните газове ще намалеят с около 7000 тона.
Освен метро, жителите на "Младост" ще се сдобият и с по-широк булевард. В края на август трябва да бъде завършено разширението на бул. "Александър Малинов" по новата регулация от бул. "Цариградско шосе" до Бизнес парка и южната дъга на Околовръстното шосе. Булевардът ще бъде с 2 платна от по 3 ленти всяко.