Модернизацията на жп линията Елин Пелин – Костенец навлиза в нова фаза
Проектът ще подобри свързаността между два от големите икономически региона – София и Пловдив
Модернизацията на железопътната линия Елин Пелин – Костенец, който е част от направлението София - Пловдив, достигна още един важен момент с церемонията по полагането на камък, която се състоя на 30 октомври 2023 г. в Ихтиман, става ясно от прессъобщение на Европейската комисия.
На събитието присъстваха държавни служители, железопътни власти и заинтересовани страни по проекта, отбелязвайки началото на строителството на втория сегмент от този амбициозен проект, който ще стане част от най-дългата мрежа от тунели на Балканския полуостров. Проектът е значим, тъй като обещава да подобри транспортната инфраструктура на България и да насърчи по-ефективно и устойчиво железопътно пътуване.
Преди това през септември месец приключи работата по прокопаването на още един тунел по направлението. Става въпрос за тунел с дължина 579 метра, който се намира между Ихтиман и Костенец.
Припомняме, че през март месец тази година бе прокопан изцяло открай докрай и тунелно съоръжение с дължина от 1 километър в участъка между Елин Пелин и Вакарел.
Общо по цялата линия трябва да бъдат изградени 13 тунела, като се работи активно по 8 от тях.
Стойността на целия проект е 1.3 млрд. лв., а средствата са осигурени от ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г.
Трасето е разделено на няколко участъка – лoт 1 включва участъка между Eлин Πeлин и Baĸapeл, при който се строят и тунелите. Изпълнител е турската фирма ДЗЗД „Джен-Дуй жп Елин Пелин“. Стойността на договора е 498.8 млн. лв. без ДДС.
Лoт 2, чиято модернизация ще струва над 113.6 млн. лв. без ДДС, е мeждy Baĸapeл и Иxтимaн.
Tpeтият и пocлeдeн лoт вĸлючвa тpaceтo мeждy Иxтимaн и Kocтeнeц. Строителството му започна през септември миналата година. Изпълнител е консорциум „Щрабаг Джи Пи Рейл 2017“, включващо фирмите „Страбаг АГ – клон България“, Страбаг Сп.з.о.о. – клон България“, Щрабак Рейл Гмбх“ и „Джи пи Груп“ АД. Стойност на договора за строителство е над 394.5 млн. лв. без ДДС.
По-голямата картина
Проектът за модернизация не само ще подобри българската железопътна инфраструктура и ще я приведе в съответствие с европейските стандарти, но и ще допринесе за подобряване на железопътната свързаност и допринася за развитието на Ориент/Източно-Средиземноморския коридор, минаващ през България.
Ключовите аспекти на това усилие за модернизация включват инсталирането на най-съвременни системи за сигнализация, разширяването на двурелсовите сегменти, подобренията на гарите и пероните, изграждането или обновяването на общо 24 моста и виадукта, надграждането на железопътната линия инфраструктура за по-високи скорости и изграждането на еднопосочни (двутръбни) тунели с обща дължина 15.4 километра и осем двупосочни (еднотръбни) тунела с обща дължина 5.48 километра.
Тези подобрения не само ще подобрят надеждността и честотата на влаковите услуги, но и ще проправят пътя за по-екологичен начин на транспорт, намалявайки въглеродния отпечатък, свързан с железопътното пътуване.
Кохезия и свързаност между районите
Освен това се очаква проектът за модернизация да стимулира икономическия растеж в регионите, които засяга. Чрез рационализиране на логистиката и подобряване на свързаността между София и Пловдив, това ще улесни движението на стоки и хора, насърчавайки търговията и туризма. Той също така подчертава ангажимента на България и ЕС за прогресивна и устойчива железопътна инфраструктура, поставяйки солидна основа за по-взаимосвързано и ефективно бъдеще.
Съфинансирано от Европейския съюз. Изразените възгледи и мнения обаче принадлежат изцяло на техния(ите) автор(и) и не отразяват непременно възгледите и мненията на Европейския съюз или на Европейската комисия. За тях не носи отговорност нито Европейският съюз, нито Европейската комисия.