Модернизацията на жп участъка Петърч – Драгоман стартира
Изпълнител е гръцката „Tepнa“, а стойността на договора е 275 млн. лв. без ДДС. Срокът за ремонта е 48 месеца
Дългоочакваната модернизация на жп участъка между Петърч и Драгоман най-после започва. Първата копка бе направена почти 2 години след подписването на договора с избрания изпълнител. Отсечката е с дължина от 23 километра и е част от трасето Волуяк – Драгоман, което пък е част от жп магистралата София – Драгоман – Сръбска граница и европейския коридор „Изток – Запад“.
Стойността на договора за строителство е 275 млн. лв. без ДДС, а изпълнител е гръцката „Tepнa“ AД, но тя има подизпълнители – „Πopp Бay“ ГмбX, „AЖД Πpaгa“ OOД и „Бaлĸaнтeл“ OOД. Cpoĸът зa приключване на ремонта e 48 мeceцa.
На официалната церемония край Сливница днес присъства министърът по евросредства Атанас Пеканов, зам.-транспортният министър Красимир Папукчийски, но не и ресорният министър Христо Алексиев, въпреки че преди дни пресцентъра на ведомството съобщи, че именно той ще открие строителството. Освен първа копка на участъка бе даден старт и на изграждането на системите за сигнализация и телекомуникации по направлението Волуяк – Драгоман.
Поставяме началото на един важен проект, а темата железопътен транспорт трябва да е приоритет на всички български правителства. Радвам се, че проектът ще бъде финансиран с европейски средства“, заяви Пеканов.
Той напомни, че жп транспортът е развит във всички европейски страни и допринася за една по-силна икономика, намалява разходите и е по-екологичен. Освен това е удобство и за гражданите.
Днес даваме началото и искам да видя успешно изпълнение в срокове“, каза Пеканов.
Зам.-транспортният министър Красимир Папукчийски пожела успех на изпълнителите, за да завършат проекта качествено „и след 3 години и половина да се поздравим с една нова жп магистрала до Сърбия.“
Директорът на НКЖИ Златин Крумов коментира, че след модернизацията скоростта на влаковете ще е до 160 км/ч и така пътуването между София и Драгоман ще се намали от 62 до 32 минути.
С тази мащабна европейска инвестиция ще се подобри свързаността с държавите от Западна и Централна Европа, но и ще се увеличи конкурентоспособността на жп транспорта.“
Хронологията на проекта
Договорите за строителство на жп линията Волуяк – Драгоман бяха подписани още през април 2021 г., но същинското започване на дейностите се забави заради проблеми с финансирането. Освен участъкът между Петърч и Драгоман, в 35-километровото трасе влиза и участъкът Волуяк – Πeтъpч.
През август 2021 г. жп линията бе включена в последния момент в изтичащата оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014 – 2020 г. Тогава правителството отпусна и временен финансов ресурс от 45 млн. лв., за да може да стартират дейностите. Въпреки подписаните договори проектът не стартира.
През февруари 2022 г. целият 35-километров участък между Волуяк и Драгоман бе прехвърлен за финансиране в новата европрограма „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г. За да няма забавяне на строителството обаче, през май месец кабинетът разпореди на НКЖИ да подпише договор за финансиране на първата фаза за 166.2 млн. лв. по старата европрограма. Така единствено втората фаза (изграждане на системи за сигнализация и телекомуникации и ERTMS) остана за финансиране по новата програма. Междувременно и регионалното ведомство започна да отчуждава имоти по направлението.
Развръзката дойде през юли, когато Европейската комисия отпусна 110 млн. евро за проекта, тъй като е част от TEN-T мрежата. Средствата бяха осигурени от Кохезионния фонд.
Какви дейности ще се извършват?
Строителството на отсечка Петърч – Драгоман включва модернизация с удвояване на жп участък от приблизително 17 км и 4 км модернизация на единична жп линия. В рамките на обекта са включени също дейности за модернизация на коловозно развитие, перони и контактна мрежа, както и изграждане на нова жп гара Сливница и ново приемно здание в Петърч.
В Алдомировци е заложена реконструкция на приемното здания, а по протежението на целия железопътен участък ще бъдат модернизирани всички съоръжения на жп инфраструктурата. В рамките на проекта ще бъдат изградени 5 пътни надлеза, 2 жп надлеза, 1 жп естакада и нова водоотводна система за целия участък. За да бъде сведен до минимум шума за живеещите в района на гарите ще бъдат изградени и шумозащитни съоръжения с приблизителна дължина 3 864 м.
За да бъде повишена безопасността, ще бъдат изградени нови системи за сигнализация и телекомуникация. Железопътните прелези ще бъдат премахнати и заменени от пресичания на две нива.