Кои са най-старите автомобили в България?
Над 180 000 коли от соца се движат още по улиците ни
![Кои са най-старите автомобили в България?](/web/files/articles/61897/narrow_image/thumb_1040x585_42.jpg)
Около 180 хиляди леки автомобила от времето на социализма продължават да се движат по пътищата на България. Те са произведени в държавите СССР, Чехословакия, ГДР, Югославия и Румъния. Това показват данните от автопарка на Пътна полиция.
Най-често срещаните представители на коли от соца у нас са автомобилите, произвеждани от Волжкия автомобилен завод (ВАЗ) – Жигули и Лада. Според официалната информация техният брой е 134 347.
Далече от лидера, на второ място се нарежда съветската гордост Москвич. Данните на КАТ показват, че в България все още има регистрирани 24 476 коли от тях. 138 са и автомобилите Алеко, които също се произвеждат от бившия Автомобилен завод „Ленински комсомол“. Интересен факт е, че няколко от моделите на Москвич (408, 412 и 2141 Алеко) са били произвеждани в България. В Ловеч са направени около 304 хиляди коли от марката.
Една от най-добре представящите се соц марки през годините безспорно е Шкода. Тя заема третото място в България с бройката от 12 494 автомобила в страната ни. Това е автомобилът, осъществил най-успешен преход от социализма към капитализма, пише dnevnik.bg. От 1991г. Шкода е част от Фолксваген. Годишното производство надхвърля 1 милион коли, а заводите са установени освен в Чехия, в Словакия, Индия, Русия и Китай.
Култовият Трабант също има място в настоящето на автомобилизма в България. КАТ посочват, че представителите на тези автомобили у нас са 7443. Ветераните Вартбург също имат доста числено представителство – 4635 оцелели автомобила. Те заедно със споменатият по-горе Трабант, се произвеждат в Германската демократична република.
Социалистическият списък се допълва от руския Волга – 2718 автомобила, Застава – 1015, Запорожец – 929, Дачия – 270, Варшава – 178, Чайка – 71 и Полонез – 59.