Над 30 български транспортни фирми съдят големите производители заради картел
Производителите признаха за участието си в заговор относно цените на товарните автомобили още през 2016г.
Над 1000 транспортни компании от 17 страни членки на Европейския съюз са завели колективен иск пред Градския съд на Мюнхен срещу производители на камиони, заради обвинение в картел. От тези фирми над 30 са български.
Претенциите на транспортните фирми са за обезщетение за закупени 21 000 камиона, като над 1100 от тях са на български компании, съобщиха адвокатските кантори Sophokles GmbH и Iulius Paulus GmbH & Co. KG, които поемат всички разходи по съдебния процес.
Предявеният иск e въз основа на решение на Европейската комисия от 19 юли 2016 г., според което шест компании са продавали тежкотоварни превозни средства чрез нелегални споразумения по отношение на цените, които са натоварили допълнително финансово купувачите и са осъдени на рекордна глоба от 2.93 млрд. евро.
Решението засяга германските компании MAN, която е под шапката на Volkswagen, и Daimler, шведско-френската Volvo/Renault, холандската DAF, италианската Iveco, както и шведската Scania - всички най-големи световни производители на камиони. Според ЕК, компаниите, които към онзи момент са държали общо около 90% от производството на средните и тежкотоварни автомобили в Европа, са били част от картел и са нарушили правилата за конкуренцията в Европейския съюз. В продължение на 14 години те са поддържали изкуствено определени цени.
Вследствие на тази информация в началото на 2017 г. германската кантора Sophokles GmbH съобщи, че закупилите тежкотоварен камион над 6 тона в периода 1997-2011 г. могат да търсят обезщетение от производителите в размер между 10 и 20% от цената, тъй като най-вероятно са заплатили повече. Те обявиха и че ще поемат цялостно финансирането на съдебните процеси на всички, които се обърнат към тях за съдействие при защита на правата им.
„Предстои да се даде ход на делото, а очакванията са първото устно заседание да се проведе в началото на есента на тази година. От паралелни искове в Германия вече има над 50 решения в полза на транспортните предприемачи и само 5 отхвърлени молби“, каза немско-българският адвокат Анна Тюнис-Бамбалска от адвокатска кантора Marzillier, Dr. Meier & Dr. Guntner Rechtsanwaltsgesellschaft mbH, които представляват компаниите от България и други членки на Европейския съюз.
Припомняме, че при обявяването на рекордната глоба от 2.93 млрд. евро през 2016 г. стана ясно,че най-голямата глоба ще плати Daimler - повече от 1 милиард евро. DAF, собственост на Paccar Inc., ще плати около 753 млн. евро, Volvo/Renault - приблизително 670 милиона евро, Iveco - около 500 млн. Компанията MAN, която е предоставила европейските органи информация за заговора, няма да бъде глобена. Производителите на товарни автомобили тогава признаха, че са участвали в заговор и се съгласиха да разрешат въпроса.