Най-ценните марки в света за 2021 г.
Класацията е на Brand Finance
Apple изпревари Amazon и Google, за да си върне титлата на най-ценната марка в света за първи път от 2016 г., според последния доклад на Brand Finance, водещата консултантска компания за оценка на брандове. Експертите я оценяват на 263.4 млрд. долара.
Под ръководството на Тим Кук, особено през последните пет години, Apple започна да се фокусира върху разработването на своите стратегии за растеж отвъд iPhone. Показателно е, че през 2020 г. устройството представляваше половината от продажбите спрямо две трети през 2015 г. Политиката на диверсификация доведе до разрастване на марката в цифрови и абонаментни услуги, включително App Store, iCloud, Apple Podcasts, Apple Music, Apple TV и Apple Arcade.
На четвърто място след Apple, Amazon (254.2 млрд. долара) и Google (191.2 млрд. долара) е друга американска високотехнологична корпорация – Microsoft (140.4 млрд. долара).
Единствената неамериканска марка в топ 5 беше южнокорейската Samsung (102.6 милиарда долара). Във втората част на топ 10 са марки като Walmart (93.2 млрд. долара, търговия на дребно, САЩ), Facebook (81.5 млрд. долара, високи технологии, САЩ), ICBC (72.8 млрд. долара, банкови услуги, Китай), Verizon (68.9 млрд. долара, телекомуникации, САЩ), WeChat (67.9 млрд. долара, високи технологии, Китай).
Значението на технологичните иновации като движеща сила зад стойността на марката е най-добре илюстрирано от Tesla (с 158% до 32.0 млрд. долара), най-бързо развиващият се бранд в класацията Brand Finance Global 500 2021. Тя се измести с над 100 места от 147 през 2020 г. до 42 през 2021. Излизайки невредима от различните противоречия около главния изпълнителен директор Илон Мъск, пазарната капитализация на Tesla нарасна с около 500 млрд. долара през последната година. Така нейната стойност се равнява на сумарната такава на деветте най-големи автомобилни производители в света взети заедно.