Над 862 хил. лв. са щетите от значими произшествия в жп транспорта през 2023 г.
Държавните дружества – пътническо и товарно – участват в най-голям брой инциденти и произшествия
Реализираните произшествия през 2023 г. в жп транспорта у нас са общо 341 броя. От тях обаче 33 броя се определят като значими, а стойността на нанесените щети от тях възлиза на над 862 хил. лв. Сумата за настоящата година все още не е ясна, тъй като произшествията са в процес на разследване и анализ. По-детайлна справка показва, че „БДЖ - Пътнически превози“ и „БДЖ - Товарни превози“ участват в най-голям брой произшествия и инциденти. Повечето от тях са по вина на Национална компания „Железопътна инфраструктура“.
Това става ясно от отговор на служебния транспортен министър Георги Гвоздейков на въпрос от депутата Димитър Найденов („Продължаваме промяната – Демократична България“).
Въпросните 33 броя значими произшествия са разпределени както следва:
- 11 произшествия на жп прелези;
- 21 произшествия с хора;
- 1 брой се дължи на дерайлиране на ПЖПС през юли миналата година в междугарието Величково – Юнак, вследствие на което е прекъснато движението на главна жп линия Илиянци – Карлово –Варна Фериботна за повече от 6 часа. Причината за дерайлирането е железен път извън допустимите норми.
Като „значителни произшествия“ се определят такива, които са с участие на най-малко едно движещо се жп превозно средство, с резултат на загинало или тежко ранено лице, или нанесени значителни щети по подвижния състав, коловоза, други съоръжения, или значително нарушаване на движението, според Наредба за управление на безопасността в жп транспорта.
Като „значителни щети“ се определят такива, които са равностойно на над 150 хил. евро или повече.
Обобщени данни
Общият брой на произшествията за 2023 г. е 341, от които 84 са по вина на Национална компания „Железопътна инфраструктура“, 104 – по вина на жп предприятията и 153 – по други външни причини. Повреден токоснемател и сблъсък на влак с препятствие са най-честите причини за произшествията, става ясно от справката. Пътническото държавно дружество е участвало в 52 произшествия миналата година.
Инцидентите за миналата година са 63 общо, от които 35 по причина на НКЖИ, 25 – по причина на жп предприятията, 3 – по външни причини. Отново държавните дружества са участвали в най-много инциденти.
За периода от началото на 2024 г. до 7 август реализираните произшествия са общо 195 броя, от които 47 по причина на НКЖИ, 70 – заради жп предприятията, а 78 – по външни причини. И през настоящата година най-голям брой от тези произшествия се дължат на повреден токоснемател и сблъсък на влак с препятствие.
Инцидентите за същия период са общо 66 броя, от които 42 по вина на НКЖИ, 22 – по вина на жп предприятията и 2 – по външни причини. Според справката основно се дължат на задминаване на сигнал за опасност и деформация на железопътния път по ос и ниво. Най-голяма вина за тези инциденти обаче има НКЖИ, видно от справката. НКЖИ е следвана от двете държавни дружества - пътническото и товарно.
По причина на НКЖИ допуснатите произшествия и инциденти са предимно на жп линии с просрочени ремонти и на които предстои ремонт или обновяване. Подминатите сигнали са предимно в гари, които са в ремонт и без осигурителна техника“, гласи отговорът на министъра.
Допълва, че са предприети мерки за гарантиране на безопасност на превозите, както и за подобряване на жп инфраструктурата. Някои от мерките са свързани с:
- Проведени укрепителни мероприятия по горното строене – смяна на елементи, притягане на скрепление, укрепване на жп път по ос и ниво;
- Укрепване на жп път с тежка пътна механизация;
- Извършване на допълнителни обходи от кантонерите, както и пътуване в кабините на влаковите локомотиви в критични междугария и участъци от жп инфраструктурата;
- Извършване на неутрализация на безнаставов железен път;
- Допълнителни обучения на експлоатационния персонал
Според информацията, предоставена от Гвоздейков, жп превозвачите също са предприели действия.