НКЖИ променя движението на влаковете през Централна гара София
Заради ремонт Столична община променя част от маршрутите на някои трамваи и автобуси
Национална компания „Железопътна инфраструктура“ въвежда промени в движението на влаковете през Централна гара София. Причината е свързана с модернизацията на жп възел София. Промените ще бъдат в сила от 7 май и ще продължат година и 3 месеца, като основно от тях ще бъдат засегнати влаковете, които пристигат и заминават от и към северното направление (Мездра, Видин, Варна, Русе).
Някои от тях ще спират на жп гара София – Север. Конкретните промени в разписанието на влаковете ще бъдат публикувани в електронния пътеводител на БДЖ до края на този месец. Именно заради това от Столична община пък ще правят промени и в градския транспорт на града, за да може да бъдат обслужвани пътниците.
Промените на влаковете
От НКЖИ съобщават, че за да бъде възможно по-нататъшното осъществяване на строителните дейности при жп възел София, но и същевременно частично възможно влаковото движение и маневрена дейност, в железопътния възел ще бъде преустановено движението на влаковете от шести до дванадесети коловози.
Очаква се строително-монтажните работи по коловозното развитие на Централна гара София да продължат 15 месеца.“
През този период за обслужване на влаковете по направленията София - Подуяне пътническа, София - Волуяк и София - Захарна фабрика ще бъдат въведени в експлоатация вече ремонтираните трети, четвърти и пети коловози, като пътниците ще могат да ползват първи, втори и трети перони на Централна гара София.
Предстоящите дейности ще засегнат най-вече влаковете по северното направление Мездра, Видин, Варна, Русе, част от които ще приключват и започват движението си в/от жп гара София-Север. Създадена е организация за достъп и обслужване на пътниците от и до Централна гара София чрез подсигуряване на електромотрисни влакове (ЕМВ), които ще извършват трансфери на пристигащите и заминаващите пътници от Централна гара София до и от жп гара София-Север. За тези влакове е осигурена единствената възможност за достъп до гара София, като те ще пристигат и заминават само на тринадесети челен коловоз при шести перон.
Най-натоварените сутрешни пътнически влакове, които пътуват от Искърското дефиле, ще се движат директно до Централна гара София, без да се налага пътниците от тях да се прекачват на жп гара София-Север. Без прекачване ще пътуват и нощните композиции между София и Варна през Горна Оряховица, които ще се движат по обиколно трасе през Курило и Илиянци - Казичене - Искър.
Разговорите с представители на Столична община са в напреднала фаза във връзка с необходимостта от осигуряване на обслужващ градски транспорт за пътниците, които предпочитат да пристигат и заминават директно от жп гара София-Север“, посочват от НКЖИ.
Промените в част от градския транспорт
В прессъобщение от Столична община съобщиха, че вече има входирани предложения за промяна на транспортната схема на града. Зам.-кметът по транспорт Илиян Павлов и зам.-председателят на ресорната комисия в Столичния общински съвет Андрей Зографски предлагат да се реорганизират маршрутите на трамвайни линии 1, 3, 7, 27, както и автобусна линия 413 и нощна линия N2.
Всички предложения за промени в линиите от столичния градски транспорт, ще бъдат обсъдени днес от членовете на ресорната комисия, а окончателното им одобрение предстои да се случи в четвъртък на заседанието на градския парламент.
- Трамвайна линия 27 - Удължава се маршрутът до ж.п. гара „София Север“ – от спирка код 1255 „Пета градска болница“, транспортен подлез Надежда, бул. „Рожен“, надясно по ул. „Йордан Хаджиконстантинов – Джинот“, обръщане посоката на движение пред гара „София север“ двупосочно.
- Трамвайна линия 7 - Маршрутът се запазва до обръщателно колело „МС Хан Кубрат“ (движение по бул. „Христо Ботев“) и синхронизира движението си с трамвайна линия 27.
- Трамвайна линия 1 - Удължава се маршрутът до надлез Надежда – от Централна гара продължава по бул. „Княгиня Мария Луиза“, обръщане посоката на движение на надлеза, бул. „Княгиня Мария Луиза“, надясно по бул. Христо Ботев, наляво по ул. Струга и синхронизира маршрута си с трамвай номер 6.
- Трамвайна линия 3 - Променя се маршрутът до жп гара „София Север“ - по бул. „Христо Ботев“, до Централна жп гара, наляво по бул. „Княгиня Мария Луиза“, транспортен подлез Надежда, бул. „Рожен“, надясно по ул. „Йордан Хаджиконстантинов – Джинот“, обръщане посоката на движение пред гара „София север“ двупосочно.
- Маршрутът на автобусна линия 413 се удължава до жп гара „София Север“.
След връщането на нощния транспорт в София, се направи анализ на ефективността му и заради това ресорният зам.-кмет Илиян Павлов и зам.-председателят на Комисията по транспорт на СОС Андрей Зографски в свой доклад предлагат промени и в маршрута на нощна линия N2, която да подобри обслужването в Студентски град до централната част на София.
Припомняме, че модернизацията на коловозното развитие на Централна гара София е част от проект „Развитие на железопътен възел София: железопътен участък Централна гара София - Волуяк“ и се финансира по Механизъм за свързване на Европа. Стойността му е над 199.8 млн. лв. без ДДС.
Част от дейностите стартираха през 2021 г. В края на 2022 г. като зам.-министър Красимир Папукчийски съобщи, че има проблеми с частни и общински имоти, които трябва да бъдат решение до края на годината.