Нова система облекчава трафика в София
Датчици, камери и „умни“ светофари ще работят по ключовите пътни артерии
Нова система за контрол на трафика ще намали времето за пътуване в столицата с 30%. До края на 2016 г. се очаква да бъдат поставени датчици и камери на 160 кръстовища, с които от Центъра за градска мобилност ще регулират светофарите в пиковите часове, съобщава БНТ. Проектът за контрол на движението ще струва около 20 млн. лв. на Столичната община.
Пресичането по кръстовищата в столицата ще става вече само след натискане на жълто копче. Бутонът ще намали висенето за зелен сигнал с 30 секунди. "С натискането на бутона се заявява наличието на хора, които искат да пресекат", обясни зам.-кметът по транспорт Любомир Христов, съобщи в. „Монитор“.
Така ако на кръстовището няма пешеходци, зелено ще свети само за шофьорите. "Въведени са и системи за оповестяване на пешеходците", обясни Христов. 3 премигвания пък ще ни подсказват, че зеленото изтича. За хората с намалено зрение ще има и звуков сигнал. От общината обмислят и дали да поставят специални плочки и допълнителни звуци на копчето, за да не се нуждаят незрящите от помощ.
Новите бутони вече са поставени на кръстовището на Семинарията, по булевардите "Г. М. Димитров" и "Стамболийски". Хората обаче масово не знаят за нововъведението и се ядосват, докато чакат светофарът сам да светне.
На бутони ще премине и пресичането по бул. "Царица Йоана" до броени дни. През тази година поетапно ще изградим системата за управление на трафика на 80 кръстовища, обясни Христов. Следващите в списъка с интелигентната система ще са булевардите "България" и "Цар Борис III" и улиците в центъра на града. Така до края на 2016 г. интелигентни кръстовища ще станат 170.
Всички „умни“ светофари ще се следят денонощно в Центъра за управление на трафика, който трябва да е готов през следващия месец. В него различни експерти и пътни полицаи ще дебнат за нарушители, но ще следят и движението по софийските улици.
„Умните“ светофари ще пускат колите 3 пъти по-бързо през тези кръстовища. Ако преди от точка А до точка Б сме стигали за 10 минути, интелигентната система за управление на трафика ще намали времето за преминаване най-малко до 7 минути. На кръстовището на Семинарията са преминавали около 30 хил. коли за 15 минути, а след ремонта на "Черни връх" автомобилите са 2 пъти повече, но чакат до 4 минути, даде за пример Христов. В пътната настилка на улиците и булевардите, водещи към центъра на София, ще бъдат монтирани датчици. Устройствата ще се поставят през 200 метра и ще броят колите. По този начин светофарите ще пропускат първо автомобилите по булевардите с по-интензивно движение. Така ще бъдат отпушени и тапите по тези кръстовища.
"С реализацията на проекта въглеродните емисии ще паднат с около 25% годишно заради по-малкия престой в задръствания", каза Христов. Освен това ще намалее между 7-9% консумацията на гориво за автомобилите. По този начин инвестициите в новата система ще се отплатят косвено през следващите 7-8 г.
Инвестициите за модерната система за управление на трафика ще се реализират със заем от 10 млн. евро, изтеглен от Европейската инвестиционна банка.
КАТ ни наблюдава от светофара
Столичният КАТ ще следи за нарушенията по пътищата от 170 супермодерни и "умни" светофара. Устройствата освен че ще контролират движението, ще снимат и за превишена скорост по ключовите артерии в София. Новите устройства ще пресмятат средната скорост между 2 кръстовища и ако тя е по-висока от позволената, могат да подават сигнал на камера, която ще снима за нарушители.
Теоретично камерите могат да следят не само за превишена скорост, но и за минаване на червено, спиране на пешеходна пътека и всякакъв тип нарушения, включително издирване на откраднати автомобили, обясни зам.-кметът по транспорта Любомир Христов. Подобен тип системи управляват трафика и дебнат за нарушители в редица европейски градове.