Нова социална мрежа ще конкурира Facebook
В следващите 2 години дигиталната реклама ще стане персонализирана
Димитър Димитров:
Димитър Димитров е основател на студиото за дигитален маркетинг Inbound.BG. Специалист с над 8 години опит в онлайн маркетинга и инернет рекламата. Работил е за няколко популярни медии и за една от най-големите агенции в САЩ за Local SEO услуги.
Г-н Димитров, активните хора са в интернет и това прави по-лесна
комуникацията с тях. Какви обаче са предизвикателствата пред дигиталния маркетинг?
Директно изстрелвам двата най-големи
проблема на българския пазар. Първият е подученото потребителско очакване, че
постоянно трябва да има намаление, да е „по-евтино“. Вторият е в самия бизнес –
много голяма част от големия, средния и малкия бизнес тук следва старите
методики в маркетинга, живее в 90-те и разчита на застаряващ маркетингов
мениджмънт.
Вие сте специалистите, които знаят как трябва да се правят
нещата днес. Но как стигате до вашите клиенти и как печелите тяхното доверие?
Inbound.BG заложи на един все още
странен в Българи подход – маркетингът на харесването. Ние не търсим клиенти –
те сами ни намират, след като са осъзнали от какво имат нужда и имат поне бегла
представа какво искат да постигнат в дигитална среда. Може да прозвучи странно,
но работи много добре. И Inbound.BG е само едно от доказателствата за успешен
бизнес, използващ този подход.
Технологиите се развиват постоянно. С каква скорост се променя
дигиталният маркетинг?
Скоростта в дигиталната среда е доста
бърза. Често има неочаквани промени в рамките на един ден. За щастие големите
промени се случват 3-4 пъти в годината и все още повечето маркетолози могат да
реагират, без да се стресират прекалено много. По лични наблюдения обаче, честотата на промените се засилва с всяка изминала година.
По ваши наблюдения какво все още не е разбрал бизнесът в България
за дигиталния маркетинг?
Все още голяма част от бизнеса не може
да се ориентира в „новото“, „динамичното“ и различното. В немалка част от
срещите виждам учудените погледни на управителите или на маркетинговите мениджъри,
когато чуят, че рекламните криейтиви, бюджет и таргетиране може да се променят
24/7, без почивен ден, без нужда от договорки за цени. Все още много компании
отказват да приемат, че рекламата в интернет е измерима много по-точно,
по-лесно, по-евтино и по-бързо от добре познатите похвати – радио, печатни
издания, телевизия, билборд реклами.
Вашата прогноза за развитието на дигиталния маркетинг в срок от
2-5-10 години?
Очаквам в следващите 2 години дигиталната реклама да стане персонализирана, най-вече заради навлизането на смарт устройствата за носене на ръката, както и виртуалната реалност. До 5 години вероятно ще виждаме много добри локални реклами, докато минаваме покрай обекти – на база интересите и историята на търсенията, плюс покупките ни ще виждаме реклами на неща, които наистина ни интересуват.
Вероятно ще се е родила още една социална мрежа, която да се конкурира пряко с Facebook, докато други ще са останали в миналото.
До 10 години – доста далечен изстрел, но аз очаквам за
този период да се е появило следващото голямо нещо от ранга на Facebook, а
маркетинговите канали да са станали изключително персонализирани, комуникацията
с таргет групите вероятно ще е доста автоматизирана и повечето задачи ще се
вършат от алгоритми. Ще поживеем и ще видим.